تصدر هاشتاج "الجمعة الجاية" و"#جمعة_الغضب_الثانية" قائمة الهاشتاجات الثورية رغم أنه كان تاليا لهاشتاج #الشرطة_في_خدمة_الكلب المتصدر إلى الآن منذ صباح اليوم الأربعاء مواقع التواصل الإجتماعي في مصر في ظل اعتداءات داخلية الانقلاب على المتظاهرين المطالبين برحيل السيسي وقتلهم مواطنا بالأقصر وحصار أماكن خروج المظاهرات في الأيام الفائتة.
وعلى مستوى التغريدات والتدوينات، شهدت غضبا كبيرا من ناشطين بسبب أفعال الداخلية المتكررة تجاه من ينتقد السيسي.
واعتبر نشطاء أن النزول "الجمعة الجاية" المقبلة واجب حيث يحشد أنصار السيسي له عند النصب التذكاري للمرة الثانية، وقالت وفاء "Wafaa5553": "خبر مؤكد الجمعة الجاية في حشد عند المنصة عرفتوا ان دعوة التحرير مختلفة .. عرفتوا ليه محصلش حشد ع المنصة الجمعة الماضية.. الاجابة بإختصار طول ما انتوا بعيد ع التحرير السيسي ف امااان".

وأضافت "Heba" ، "هيجيبوا فلوس منين يدفعولهم كمان >> اشحال ما هو خربها وفلس البلد ومخلي الحم.&ير..  يدفعوا حق المصالحات من جيوبهم ولا هيشيلهم الليله تاني.. خلاص ننزل كل جمعه لحد ما يبيعوه وهما يزهقوا ومينزلوش "
وأمام كم الاعتقالات التي يشنها السيسي قال "محمد على | Mohamed Ali": "شايفين يا شعب مصر امن الدوله العبيد يعتقلوا الناس في شوارع مصر الميادين لو  ما كملناش في مظاهرات يوم الجمعه الجايه هيحصل فينا اكثر من كده ".
وأضاف حساب "ابن الثوره #خرجوا_المعتقلين": "بجد الجمعه الجايه دي فرصه .. مفيش رصاص حي.. مفيش قناصة.. مفيش جرافات تشيل الموتي.. مفيش قضايا وحبس 15 و29 سنه.. الاخوان اتعمل معاهم كل ده و قاوموا لاخر لحظه.. الخرطوش والغاذ مش بيموتوا .. #جمعة_الغضب_الثانية ".

ولكن "اسلام الكاشف" علق ضمن الهاشتاج قائلا: "اوعى تفتكر التواجد الأمنى دا عشانك تبقى غشيم دا عشان يأمنوا معاليه".
أما "عبد الجبار" فأرسل "رسالة مهمة جدا .جدا .. ياشيخنا الطيب شيخ الأزهر والله ان تغيير مسار.هذة الأمة مربوط بكلمتك أما الله أو الحاكم الظالم الأمر متروك لك أمام الله ,, يامشايخ الازهر  انتم دائما قادة تحملون الدين .  أما تحملونه أو يحملكم أمام الله .. يجب تغير المسار".
وقال "غزال": "حضرتك احنا ثورة يوم الجمعة  .. أيوة يعني نروح الثورة على لحم بطننا مش أصول والله".

واضاف المقاول والفنان "محمد على | Mohamed Ali" سلسلة تغريدات ومنها: "لا تراجع ولا استسلام لان اللي جي مجاعه وموت لو فضلتم خايفين او مكسالين كل المظلومين في مصر واللي خايفين علي بلدهم ومستقبلهم و مستقبل اولادهم لازم يكونوا مع بعض فى مكان واحد وهي ديه الوحده مش كل واحد في محافظته ديه مش وحده احنا بنحارب ".
أما حساب "الشيخ" فقال "نادي الهلال الرياضي في #أسوان يكرم طفلي النوبة بعد الإفراج عنهما على خلفية الاحتجاجات ضد #السيسي .. عيني عينك كده .. طب قرار بشطب نادي الهلال واعتقال اللاعبين".

Facebook Comments