كتب: أسامة حمدان

واصلت صفحة "شاومينج بيغشش الثانوية العامة"، تلاعبها بحكومة الانقلاب العسكري، وأعلنت اليوم السبت أنها قادرة على التلاعب في درجات طلاب الثانوية العامة عبر الكنترول، وذلك بمقابل مادي وصفته بـ"البسيط".

وكتب "شاومينج" عبر صفحتهم على موقع "فيس بوك" "بعد معرفه آراء جميع الطلبة والأخذ برأي الأغلبية قررنا إننا هنعدل في النتايج من الكنترول، وطبعا لأن الطلبة كتير جدًا ومش هنقدر نغير للكل مرة واحدة يبقا لازم يبقا فيه نظام".

وأضافت "اللي حابب يرفع الدرجات بتاعته يتواصل معانا علي الرسائل الخاصة بالصفحة وهنفهمه أكتر ازاي هنرفعله الدرجات، ونرجو أن اللي عاوز يغير الدرجات فقط هو اللي يتواصل معانا علشان فيه ضغط علي الرسائل ومش هنعرف نرد علي الكل".

وأضاف: "كله يعمل ‏شير للبوست علشان كل الطلبة تعرف وكله يستفاد.. ‏ملحوظة: رفع الدرجات هيكون بمقابل مادي بسيط علشان الكل يبقا عارف قبل ما يتواصل علشان ميقولش اننا بنستغل حد".

وزعم أكثر من مصدر بوزارة التربية والتعليم في حكومة الانقلاب أن الكنترولات مؤمّنة بالكامل منذ بدء الامتحانات حتى إعلان النتائج، مشيرًا إلى أن هناك عددًا من مواد الامتحانات لم يبدأ تصحيحها داخل الكنترولات. 

Facebook Comments