أحمدي البنهاوي
غضب شديد ساد أوساط النشطاء على مواقع التواصل الاجتماعي، بعدما سوّت بلدوزرات "داخلية" الانقلاب مخيمات شاطئية بـمنطقتي "رأس سدر" و"دهب" بجنوب سيناء بالأرض.

ففي وقت مبكر من صباح اليوم الإثنين، اقتحمت قوات الأمن مخيم "كيتلوب" في رأس سدر، وقامت بتجريف 20 طابقا ومطبخا وكوخا رئيسيا، وفقا لما ذكره شاهد عيان، شريطة عدم ذكر اسمه، لموقع "كايرو سين". ولم يقدم أي تفسير لهذه الحملة الأمنية العشوائية.
وقال عاملون بالشاطئ، إن مخيم "كيتيلوب" الذي تم اقتلاعه، شهد حدثا كبيرا احتفالا بالذكرى السنوية السادسة.

كما أزالت قوة أمنية كبيرة بيوتا من مدينة دهب، وقال ملاك البيوت إنهم يقيمون بدهب قبل عشرين سنة، وأن توجيه المسئولين لهم هو الشراء من البدو، وبالفعل تم ذلك، إلى أن عادت الدولة لهدم بيوتهم.

ولفت نشطاء إلى أن موظفي مجلس مدينة رأس سدر، يقومون بتدمير قرية سياحية بالكامل؛ بحجة عدم استكمال الموافقات والتراخيص.

تعليقات وانتقادات

وكتب المغني والناشط المعروف أمير عيد: "كيتلوب من الأماكن الجميلة في رأس سدر.. انهاردة الحكومة قررت تهده وتكسره عشان هما عندهم خطة ممنهجة لتطوير السياحة وتشجيع الشباب على العمل.. تحيا مصر ثلات مرات".

وفي بوست آخر كتب عن حادث مماثل في الفيوم فقال: "في مكان من أجمل ما يكون في الفيوم اسمه قرية تونس، من أحلى الأماكن اللي بتصنع فخار في العالم.. الحكومة قررت تقفله؛ عشان عندهم خطة ممنهجة لدعم الشباب والأماكن السياحية، والقضاء على البطالة، ورفع الروح المعنوية للشباب في مصر.. تحيا مصر ثلات مرات".

وعلق "آدم ياسين" قائلا: "بيكسروا كامبات في دهب وطردوا الناس من قرية تونس، وشفطوا الحزام الأخضر، وسدوا المياه والنور على كورنيش سيدي جابر، ورفعوا العلم على جبل الجلالة، ووضعوا أيدهم على الأراضى وبيدوروا الكارتة.. كل ده عشان إيه يا مؤمن؟ عشان مصلحة مصر؛ لأن مصر فوق كل مصري، وممكن نضحى بالأفراد عشان تعيش المؤسسات، هكذا تعلمنا في المدارس".

وقال أحمد أبوالنصر، أحد ملاك الشاطئ، واصفا المشهد: "كلاب مسعورة وأطلقت على المكان، الناس شغالة في تراخيصهم وفاضلهم ورقة واحدة وورقهم يكمل، تجيب المكان على الأرض ليه، اقفله لغاية مايكملوا ورقهم، شغلوا مخكم مش البيادة اللي فيها، انتوا بتكرهونا في البلد دي ليه، إحنا عارفين إنها بلدكم بس إحنا بنحب البلد دي، وبنحاول نعمل فيها مشاريع، بس قوانينكم وروتينكم ووساخة موظفينكم وعقليتكم واقفة في وش أحلامنا، بتكرهونا فيها أكتر وأكتر ليه، حرام عليكم.. حسبي الله ونعم الوكيل فيكم".
 

Facebook Comments