تصدر هاشتاج “#حق_شهد_لازم_يرجع” موقع تويتر ، للمطالبة بالكشف عن قتلة شهد أحمد، الطالبة السيناوية بكلية الصيدلة جامعة السويس، والتي وجد جثمانها في مياة النيل بالقاهره بعد إختطافها، وعبر المغردون عن استيائهم من انشغال أمن الانقلاب بملاحقة شرفاء الوطن وتقاعسه عن القيام بدوره في توفير الامن للمواطنين.

وكتبت مريم :”يعني ايه؟!! يعني البلد معادش فيها أمن ولا أمان؟!!! يعني خلاص كده بناتنا معدش ليهم مكان في البلد ده ولا حتى ولادنا زي محمود البنا احنا لازم نخليها قضية رأي عام.. الله يرحمها ويسكنها فسيح جناته وإن شاء الله حقك راجع يا شهد”.

فيما كتب عبدالرحمن :”الكل كان في انتظار شهد صاحبة الملامح البريئة التي اختفت فجأة منذ أربعة أيام .. شهد لم تعود .. ولن تعود ..شهد انتقلت إلى جوار خالقها دون معرفة الأسباب والدوافع لتضيف إلى أحزاننا أحزاناً وكأنها بنت لكل بيت في سيناء .. نسأل الله لها الرحمة والمغفرة والصبر والسلوان”.

 

 

يعني ايه؟!! يعني البلد معادش فيها أمن ولا أمان؟!!! يعني خلاص كده بناتنا معدش ليهم مكان في البلد ده ولا حتى ولادنا زي محمود البنا احنا لازم نخليها قضية رأي عام
الله يرحمها ويسكنها فسيح جناته وان شاء الله حقك راجع يا شهد#حق_شهد_لازم_يرجع pic.twitter.com/n2DFJpQ3UV

— Marim 👑 (@Marim606) November 8, 2019

 

 

وكتبت شيماء :”حق شهد لازم يرجع يا جماعة انا بقيت أخاف اخرج من بيتنا أروح الجامعة بقيت خايفة من المجتمع كل يوم تحصل مصيبة أوسخ من اللي قبلها ومفيش حد بيهتم اللي يموت يموت وبقت الحكاية عادي انا مش ساكتة على اللي بيحصل ده بقيت مرعوبة أخرج من بيتنا والله”، فيما كتبت بيرتي أحمد :”هو مين اللي حقه رجع في البلد دي إلا إذا كان ليه ضهر أو تبع العصابة!! شهد ضحية شبة الدولة اللي الإنسان بقي فيها ملوش أي ثمن ،شهد الله يرحمها ويغفر لها ويصبر اَهلها استنوا إنها ترجع بعد ما اتخطفت رجعت جثة!! بلد الأمن والأمان الشعب بيخطف ويقتل فيها !! حقك عند الله”.

 

 

حق شهد لازم يرجع يا جماعه انا بقيت اخاف اخرج من بيتنا اروح الجامعه بقيت خايفه من المجتمع كل يوم تحصل نصيه اوسخ من اللي قبلها ومفيش حد بيهتم اللي يموت يموت وبقت الحكايه عادي انا مش ساكته على اللي بيحصل ده بقيت مرعوبه اخرج من بيتنا ولله #حق_شهد_لازم_يرجع pic.twitter.com/lQFY4o6VnG

— Shimaa ✨ (@shimoa_) November 8, 2019

 

 

 

 

وكتب محمد :”شهيد التذكرة كان بيتابع قضية محمود البنا!! وشهد كانت بتتابع قضية شهيد التذكرة !! وانت دلوقت بتتابع قضية شهد ومستني بس ييجي عليك الدور والناس تتابع قضيتك وخليينا نتابع بعض ونسيب المجرم يعملنا قضايا رأي عام”، فيما كتبت مريم حمادة :”كنت مستنية أسمع خبر رجعوك بفارغ الصبر مكنتش متوقعة ان ف الآخر هسمع خبر موتك حسبي الله ونعم الوكيل ف اللي كان السبب ف موتك ربنا لا يرحمه لا دنيا ولا آخره مش عارفة البلد دي هتعمل فينا إيه تاني ربنا يرحمك ياحبيبتي فى الجنة إن شاء الله”.

 

 

شهيد التذكرة كان بيتابع قضية محمود البنا!!
وشهد كانت بتتابع قضية شهيد التذكرة !!
وانت دلوقت بتتابع قضية شهد ومستني بس ييجي عليك الدور والناس تتابع قضيتك
وخليينا نتابع بعض ونسيب المجرم يعملنا قضايا رأي عام
#حق_شهد_لازم_يرجع pic.twitter.com/1kHBorohbs

— Muhammed مُــحَــمَّــدْ (@Motayel2) November 8, 2019

 

 

وكتب محمد أبوعوف :”هتروح تشجع هترجع ميت هتروح تتعلم هترجع ميت هتروح تاكل عيش هترجع ميت.. الحياه في مصر و إنك تكمل فيها كل يوم بقي قرار انتحاري.. اللهم اخرجنا منها سالمين و ابعد عنا فواجع الأقدار كل الطرق تؤدي إلي الموت ..ربنا يرحم كل اللي ماتوا غدر و ظلم و وحده و قهر في البلد دي”، فيما كتب سعيد محمود :”بنت معايا فى الجامعة اتخطفت من قدام الجامعة أو من جوا ، فى سنة تانية صيدلة متخيلين القهرة! و كمان من العريش يعنى مش من أهل المدينة.. لقوا الجةه فى الجيةه .. يعنى خطف و قتل”.

 

 

هتروح تشجع هترجع ميت هتروح تتعلم هترجع ميت هتروح تاكل عيش هترجع ميت

الحياه في مصر و إنك تكمل فيها كل يوم بقي قرار انتحاري
اللهم اخرجنا منها سالمين و ابعد عنا فواجع الاقدار كل الطرق تؤدي إلي الموت
ربنا يرحم كل اللي ماتوا غدر و ظلم و وحده و قهر في البلد دي#حق_شهد_لازم_يرجع pic.twitter.com/W41Ie0OXII

— محمد ابن عوف (@ABOOUF22) November 8, 2019

 

Facebook Comments