رد رجل الأعمال محمد علي على تصريحات قائد الانقلاب العسكري عبد الفتاح السيسي، خلال مؤتمره الذي نظمه لعدد من الشباب التابعين له، مؤكدا أن السيسي الفاشل جمع بعض المطبلاتية وأفراد عصابته لتكرار اسطوانته المعتادة حول “الارهاب” والتحذير من وسائل التواصل الاجتماعي التي فضحت فساده.

وقال محمد علي: “السيسي جايب في المؤتمر شوية مطبلاتية من العصابة وشوية شباب بيتاجر بيهم، ومسك المايك وعقد يتكلم في كلام ملهوش لازمه.. انت بتاجر بالارهاب ليه؟ هو ليه الارهاب وداعش عندك في مصر ومرحتش الامارات؟ هو الجيش والشرطة بيعملوا إيه؟ انتوا اللي بتعلموا بينا المشاكل؟ بتفرقوا بينا وبتعملوا مشاكل بين المسلمين والمسيحيين وبين الشعب والاخوان.. سيب الشعب يختار بحريته حتي لو اختار الاخوان”.

وأضاف علي: “انت بطلع ظباط وعساكر غلابه بضحي بيهم وتباخذ بيهم العزاء بعد كده.. وبعدين بتبعتوا لامه علم و10 آلاف جنيه.. انت فاشل مش قادر تحمي الجنود والكماين في سيناء..مش عارف تأمن بلد يافاشل وقاعد تقارن بينا وبين الدول التانية.. هو إحنا لمانبقي نستحملك لا تهددنا بمصير سوريا؟”.

وتابع علي قائلا: “لما انت بتهاجم السوشيال ميديا انت بتروج ليه لشغلك علي الفيسبوك ووسائل التواصل الاجتماعي؟ انت خايف من السوشيال ليه؟ انت عايز تتحكم في الاعلام ليه؟ انت مش هتقدر تتحكم في السوشيال زي إعلامك ياجاهل؟”، مضيفا :”لولا السوشيال ديه كان عمري ماهقدر أهاجمك في إعلامك”.

الفيديو الأول

الفيديو الثاني

Facebook Comments