كتب – يوسف المصري

شن نشطاء ومغردون عبر مواقع التواصل الاجتماعي هجوما واسعا على "حزب الدستور" والقائم بأعمال رئيس الحزب، بعد البيان الهزلي الذي أصدره الحزب، اليوم، بحق جماعة الإخوان المسلمين، ومشاركتها في مظاهرات "الأرض" الرافضة لبيع الانقلاب لجزيرتي "تيران وصنافير" للسعودية.

 

وكان القائم بأعمال رئيس الحزب قد أصدر بيانا، اليوم، مليئًا بالأكاذيب والافتراءات، يتهم فيه جماعة الإخوان المسلمين بالإرهاب، ويرفض إدراجها ضمن "قوى الثورة"، ويزعم أن يديها ملوثة بدماء الشعب المصري.

وعقب إصدار البيان ونشره على الصفحة الرسمية للحزب، انهالت التعليقات على الحزب، وعلى كاتب البيان، متهمين إياه بالتعامل مع الأمن، والتخطيط لإفشال مظاهرات الغد، وأن ممارسات الحزب تكشف عمالته الواضحة للانقلاب العسكري، وسعي القائمين عليه إلى ضرب أي اصطفاف وطني.

كما شن النشطاء هجوما ضاريا مليئًا بالسخرية والإهانة القاسية للحزب وللقائمين عليه، مبدين استغرابهم أن يصدر مثل هذا البيان من حزب غير موجود أصلا على الأرض، فضلا عن عدم وجود أي رصيد شعبي له.

 

ونعرض هنا عددا من تعليقات النشطاء:

Mohamed Sagan: "من أنتم يا حزب الخراب حتى تتكلموا؟ أنتم من قتلتم وتخليتم عن الثوار.. ولن ينسى الشارع هذا، وإن قابلناكم في ثورتنا أنتم أو فلول الحزب الوطنى أو غيره ستكون الواقعة شديدة.. حزب دستور خاين عميل.. تتكلم باسم الثوار؟".

 

Amr Hamed: "يا … أمك هو عشان عقد الجواز العرفى إللى كان بينك وبين الانقلاب ما اتقطع عايز تحسب نفسك ثورى؟ لا يا حبيب خالتك الثورة فضلت ف الشارع بس عشان الإخوان هما إللى ف الشارع من تلات سنين، وإوعى تنسى إن آلة القتل اشتغلت لما إنت واللى شكلك قالو عادى لما يفضوا الاعتصام".

ema Ahmed: "يا واد يا ثورجي.. صح .. بأمارة إن الإخوان كانوا في ميدان التحرير يوم 3 يوليو 2013، مستنيين الجيش يصدر بيانا بالانقلاب على مرسي، وجابولنا السيسي رئيس.. الله يخربيتكم.. حزب البربور هههههههههه".

Mahmoud Elaiwa: "إنتو فاكرين نفسكوا حزب بجد؟ إنتو عالم بايظة ما ليكم فايدة.. إنتو اللي ساعدتوا على خراب البلد، ودلوقتي جزم ما حدش بيتكلم.. وبعدين الإخوان عملوا إيه؟!.. جمعيات طبية كانت بتخدم الغلابة إنتوا فين منهم يا ….".

Seham Anwar: "أقذر حزب هو حزب الدستور اللى ساعد على الانقلاب يا كلاب، والإخوان أشرف منكم ألف مرة".

 

خالد صادق: "أمن الدولة مسيطر، عفارم عليك يا واد كرسي فى الكلوب".

Mohamed Elgammal: "يا عم حزب الدستور دول شوية أمنجية بيقولوا الكلام ده مخصوص الآن عشان يفركشوا الدنيا، وعلى العموم هم كلهم 15 نفر لا هيزودوا ولا هينقصوا".

 

Facebook Comments