واصل وسم "#القاتل_عسكري_مش_كمسري" تصدره قائمة الأكثر تداولاً على مواقع التواصل الاجتماعي في مصر، بعد أن دشنه مغردون لتحميل النظام العسكري وقائده عبد الفتاح السيسي مسئولية حادث إجبار شابين على القفز من القطار المتجه من الإسكندرية إلى أسوان، ومصرع أحدهما وإصابة الآخر، وهو الحادث الذي ما زال يشغل مواقع التواصل الاجتماعي.

وأكد المغردون في الوسم أن الكمسري "المحصل" ليس المسئول الحقيقي بل الحكم العسكري خاصة أن وزير النقل والمواصلات، كامل وزير هو الرئيس السابق للهيئة الهندسية للقوات المسلحة، والمقرب للسيسي.

وقال الفنان محمد علي عبر صفحته على "تويتر": اللي بنعمله هنا بتغريدنا علي الهاشتاج ده هو تسطير للحقيقة في التاريخ عن القاتل الحقيقي هو محاولة توصيل الحقيقة للناس اللي لسه مش واخده بالها هو محاولة استنفار الناس اللي فاهمه وساكته هو مظاهره الكترونية لكل اللي بيتكلم ومش خايف والجاي أهم غرد وعلي صوتك وقول".

 

 

وقالت الملكة نفرتيتي على حسابها على "تويتر":"مراسلة صحفية راحت لبيت محمد عيد تصور مع اهله ولقيت الطفل دا بيبكي بحرقة ولما سالت عنه قالولها زعلان علي محمد لانه يتيم ومحمد كان بيلعبه ويجيبله هدايا !! ولما حبو يصورو معاه ويسالوه مقالش غير حسبي الله ونعم الوكيل".

 

 

ونشر يوسف القاضي صورة لشاب يدعى محمد رجب من المنيا قائلا: "كان واقع على طريق الإسكندرية الصحراوي بجوار القرية الذكيه، وعمال يرجع دم بكمية كبيرة طلبتله الإسعاف لكنه كان رافض وقال انه كان في المستشفى الصبح وطردوه علشان مش معاه فلوس".

 

 

وغردت زهرة قائلة:"ب #البرازيل أرادت البلدية مصادرة بضائع احدى الباعة الجائلين ولكن الناس تكاتفوا معه واشتروا منه بضاعته قبل المصادره لما دفعه للبكاء الناس شعرت بان الرجل لولا حاجته للمال ماخرج للشارع يبيع العصائر وانه عمل حلال فشجعوه ضد ظلم سيقع عليه هكذا تحارب الشعوب الظلم".

 

 

 

وقال Amir Masr "الصورة دي كفيلة تعرف جنابك…وال جابك سبب الوحل ال إحنا فيه لما تلاقي عالم جليل زي الاستاذ الدكتور/ عبد الحميد متولي استاذ علوم التفسير ال كان بيقدم برنامج حديث الروح لا يجد مأوى إلا ركن زواية مسجد وبالمقابل الراقصة فيفي عبده تكرم بجوائز الدولة".

 

 

وعلق mahmoud omara قائلا: "مصريين كل يوم بين الحياة والموت  وفى نفس الوقت مقاعد مجانية لضباط الشرطة والجيش والقضاة ومنح تصاريح مجانية للركوب للقيادات وكبار موظفى الهيئة واسرهم . ياتري ايه السبب اللي يخلي مواطن يعرض حياته للخطر بالشكل ده غير الفقر والغلب".

 

 

وغردت أسماء قائلا: "يعني يا مجرم يا ابن المجرمين لو كان معاه فلوس كان خاطر بعمره و قفز من قطار ينطلق بسرعة تزيد عن 70 كيلومتر".

 

 

وقال sanaa alsayed: "مصر غرقانه بدم الشهداء شهداء ثورة يناير شهداء رابعة والنهضة شهداء العبارة شهداء القطار شهداء الكورة شهداء المسجد شهداء المطر شهداء الشهامه شهداء التذكره شهداء مدنيين وعسكريين شهداء حرية الرأى بس كل ده مش مهم اهم حاجه الأمن والأمان ومنكونش زى سوريا والعراق".

 

Facebook Comments