زوجة الشهيد “بلبولة” تُعيد نشر “كارت رمضان” أثناء اعتقالها.. ماذا كتب لها؟

- ‎فيحريات

كتب- حسن الإسكندراني:

 

نشرت مريم، زوجة شهيد البصارطة " عادل بلبولة"، خطابًا من زوجها أثناء فترة اعتقالها لتثبتها في محنتها.

 

وقالت "أبوترك" عبر منشور لها بفيسبوك، مؤخرًا، ده كارت الشهيد كان بعتهولى وأنا معتقله السنة إلى فاتت في أول رمضان، وأن هوه زعلان أني مش هقضي رمضان معاه ومع أولادي، مع العلم أن رمضان إلى جاي ده رابع رمضان يجي علينا، وفيه حد ناقص أول رمضان.

 

وتابعت: كان الشهيد معتقلاً في سجون الانقلاب وثاني وثالث رمضان، وكنت أنا معتقلة في سجون الانقلاب أما بقى رابع رمضان الى هوه لسه جاي علينا ده جاي ناقص حاجه كبيره قوي ناقص الشهيد.

 

وأردفت: اه كنا بعيد عن بعض الاعوام الى فاتت بس هوه فى المعتقل، كنت بروح اشوفه وبسمع صوته ،وانا لما كنت معتقلة اه مكنتش بشوفه علشان هوه مطارد بس على الاقل، كنت بستنى منه الجواب الى كان بيبعته ليا علشان اطمن عليه.

 

 

وواصلت حديثها: ولما كنت بقرأ جوابه بحس ساعتها انى شوفته قدامى لكن رمضان ده مختلف عن غيره لا هشوفه ولا هسمع صوته ولا حتى اقرأ جواب منه يصبرنى ويثبتنى.

 

وكانت مليشيات الانقلاب واصلت جرائمها بحق أهالي قرية البصارطة بدمياط، وقامت بقتل الشيخ الشاب محمد عادل بلبولة "إمام مسجد"، والبالغ من العمر 37 عاما، بعد ساعات من اعتقاله من منزله فى 7/4/2017.

 

 ويعد "بلبولة" من أبرز شيوخ القرية وله دور بارز في لجان الصلح ومساعدة المحتاجين ، وهو متزوج وله طفلة (مريم 5 سنوات) وطفل (عادل 3 سنوات)، وسبق لقوات أمن الانقلاب اعتقال زوجته لأكثر من عام قبل إخلاء سبيلها على ذمة قضية بنات دمياط.