شاهد.. عطوة كنانة يسخر من ردود “السيسي” في مؤتمر الشباب!

- ‎فيسوشيال

سخر الفنان الساخر عطوة كنانة من ردود قائد الانقلاب العسكري عبد الفتاح السيسي خلال المؤتمر الذي عقده لعدد من المطبلاتية والشباب التابعين له للرد فيه علي فيديوهات رجل الاعمال محمد علي والذي فضح فيها فساده وفساد أسرته وأفراد عصابته.

وتقمص عطوة شخصية "أحد السيساوية" وسخر عطوة من رد السيسي على محمد علي خلال المؤتمر، رغم بدء حديثه من أن جهات في الدولة حذرته من التطرق للموضوع، وانتقد عطوة من ينتقد الاموال التي تم إنفاقها على المؤتمر، معتبرا إياها "أموال المصريين" ولا يحق لأحد الاعتراض، وسخر عطوة من تعبيرات وجه حضور المؤتمر، كما سخر من اعتراف السيسي ببناء قصور له، ومن استمرار متاجرة السيسي بورقة "محاربة الإرهاب" في الوقت الذي أثبت فشله في سيناء ويضحي بالجنود الغلابة هناك، كما تطرق عطوة إلى ردود محمد علي خلال فيديوهاته الصادرة عقب المؤتمر.

وكان رجل الأعمال محمد علي عقب على تصريحات قائد الانقلاب العسكري عبد الفتاح السيسي، خلال مؤتمره الذي نظمه لعدد من الشباب التابعين له، مؤكدا أن السيسي الفاشل جمع بعض المطبلاتية وأفراد عصابته لتكرار اسطوانته المعتادة حول "الإرهاب" والتحذير من وسائل التواصل الاجتماعي التي فضحت فساده.

وقال محمد علي: "السيسي جايب في المؤتمر شوية مطبلاتية من العصابة وشوية شباب بيتاجر بيهم، ومسك المايك وعقد يتكلم في كلام ملهوش لازمه.. انت بتاجر بالارهاب ليه؟ هو ليه الارهاب وداعش عندك في مصر ومرحتش الإمارات؟ هو الجيش والشرطة بيعملوا إيه؟ انتوا اللي بتعلموا بينا المشاكل؟ بتفرقوا بينا وبتعملوا مشاكل بين المسلمين والمسيحيين وبين الشعب والإخوان.. سيب الشعب يختار بحريته حتي لو اختار الإخوان".

وأضاف علي: "انت بطلع ظباط وعساكر غلابه بضحي بيهم وتباخذ بيهم العزاء بعد كده.. وبعدين بتبعتوا لامه علم و10 آلاف جنيه.. انت فاشل مش قادر تحمي الجنود والكماين في سيناء..مش عارف تأمن بلد يافاشل وقاعد تقارن بينا وبين الدول التانية.. هو إحنا لمانبقي نستحملك لا تهددنا بمصير سوريا؟".

وتابع علي قائلا: "لما انت بتهاجم السوشيال ميديا انت بتروج ليه لشغلك علي الفيسبوك ووسائل التواصل الاجتماعي؟ انت خايف من السوشيال ليه؟ انت عايز تتحكم في الاعلام ليه؟ انت مش هتقدر تتحكم في السوشيال زي إعلامك ياجاهل؟"، مضيفا: "لولا السوشيال ديه كان عمري ماهقدر أهاجمك في إعلامك".