#مصر_بتقولكم.. تويتر يسخر من تسول السيسي

- ‎فيأخبار

كتب: أسامة حمدان

شن ناشطون وسياسيون حملة ساخرة على موقع التواصل الاجتماعي الصغير "تويتر"، اليوم الاثنين، على وقع خطاب ركيك متلعثم ألقاه قائد الانقلاب العسكري عبدالفتاح السيسي أمس الأحد خلال مشاركته في الاحتفال بذكرى انقلاب 30 يونيو، في دار الأوبرا المصرية، وظل السيسي يردد بافتعال جملة "مصر بتقولكم".

وقال السيسي في نبرة استجداء تتشابه مع ما سبقها من جمل الاستجداء والتسول: "مصر بتقولكم مكانى مش اللى أنا فيه، مكانى مش كده بقى.. أنا برضه حجمى كده بقى!.. أنا عندكم مش كده أنا متحوجش وانتوا هنا"!

وأضاف: "مصر بتقولكم أنا ما تحوجش.. يعنى ما ناكلش!.. آه منكلش.. يعنى ما ننمش!.. آه مانمش.. لأجل هيا تاخد مكانها الحقيقى.. الانتصار مش كلام.. الحكاية عمل وإخلاص فى العمل.. أوعوا تنسوا الرسالة دى".

من جانبه سخر الداعية الإسلامي "فاضل سليمان"، مدير مؤسسة جسور للتعريف بالإسلام، من خطاب السيسي وقال على حسابه بـ"تويتر" #مصر_بتقولكم: "مصر بتقولكم الجزر دي مصرية"، في إشارة الى تنازل قائد الانقلاب عن تيران وصنافير المصريتين في اتفاق "رز" مع العربية السعودية الداعمة للانقلاب العسكري.

وقالت ناشطة أخرى تحت حساب "مروة" #مصر_بتقولكم: "مصر_بتقولكم بتقول ايه.. انا مُش عايز احلف بس أقسم بالله مصر ما قالت حاجة".

وقال صاحب حساب "شاي سكر برا": "#مصر_بتقولكم إحنا لازم نضحي بـ الام والجنين والدكتور عشان السيسي يعيش".

وقال صاحب حساب "سقراط" :"#مصر_بتقولكم أدي دقني لو فلحتوا ..!!، فيما علق الإعلامي أسامة جاويش قائلاً :"#مصر_بتقولكم متحوجنيش إلا لفلوس الخليج دول عندهم فلوس زي الرز يا عم ، جنرال مهزأ صحيييح".