كتب – رانيا قناوي

تناول الفنان والإعلامي الساخر عطوة كنانة، من خلال استحضار شخصية عبد الفتاح السيسي، التعليق بلسانه على تفجيرات كنيستي طنطنا والإسكندرية، قائلا: " يا مصريين اوعوا تزهقوا من الإرهاب والتفجيرات مهما يعملوا، وهما عايزين يوريكم اراء تانية وحاجات تانية واحنا رأينا واحد هو رأيي أنا لأني انان رأيكم الأعلى".

ووجه كنانة على لسان السيسي رسالة لدول الخليج قائلا: " يا دول الخليج يا تقفوا جمبنا يا تذوقوا زيينا"، تلميحا على ابتزاز عبد الفتاح السيسي لدول الخليج للحصول على "الرز".

وقال : " احنا ياما لسة هانشوف عمليات إرهابية في الأاتوبيسات والمترو والمنازل والمؤسسات الحكومية ومع ذلك مش هنخاف.. قتل الجنود كان بيحصل وأنا مدير المخابرات وأنا وزير الدفاع ورئيس الجمهورية.. لاحظتو إن حاجة اتغيرت أو اتهزيت.. ونتوا شفتوا خلفيتي العسكرية اللى أنا مصدرها في سيناء دلوقتي ببتعامل بمنتهى الحزم مع الإرهابيين".

وتابع: " احنا هنتعامل مع الإرهابيين بحزم ومش هنستنى القضاء ولا أحكام القضاء.. وانا بقول الكلام دا عشان لو حاطين في دماغهم أنهم يشيلوا وزير الدفاع ولا رئيس الجمهورية مش هيرحل وزير الدفاع ولا رئيس الجمهورية وأنا عايز أقولكم ماتزهقوش مني مهما سقط شهداء وهاقول نفس الكلاه مهما سقط شهداء وتحيا مسر".

 

Facebook Comments