فى تحدٍّ سافر للألم الغلابة والمقهورين، أعلنت وزارة الصحة بحكومة الانقلاب رفع تكلفة جلسة غسيل الفشل الكلوى إلى 100%.
كان د. أحمد عماد راضي، وزير الصحة والسكان بحكومة العسكر، أعلن رفع تكلفة جلسة الغسيل الكلوي بقرارات العلاج على نفقة الدولة من 200 جنيه إلى 400 جنيه. جاء ذلك خلال المؤتمر الصحفي الذي عقده اليوم الخميس بمعهد تدريب الأطباء بالعباسية.
وادعى “راضى” أن جلسات الغسيل الكلوي تستحوذ على 25% من مخصصات العلاج على نفقة الدولة، وجرى زيادة موازنتها إلى 600 مليون جنيه مؤخرا.

وشن رواد مواقع التواصل الاجتماعى هجوما على مسئولى العسكر لما فى ذلك من تدمير للمرضى المصريين بعد رفع التكلفة، حيث قال حمزة دقماق: حسبنا الله ونعم الوكيل والله مبقاش عندكم دم ولا إحساس حتي لو الزياده جنيه ده فشل كلوي يعني صاحبه عاوز مال قارون ومفيش علاج اما نقل او غسيل حتي عاوزين تقلبونا في المرض.

فى حين كتب بهاء عبد الرحمن: حسبى الله ونعم الوكيل حتى المرض بتاجرو بيه وبتستغلوا المريض وبتتعبوه وهو مريض مش كفايه صابر على ابتلائه وكسره المرض كمان انتوا بتكملوا عليه وبتقتلوه هى البلد دى اتنزع من قلوبها الرحمه ليه كده.

أما محمد نور فقال: “اللي بيجيلو فشل كلوي ده بيكون اصلا معاه فلوس وبعد كده ماهو بيجي من اهملكم كوزراء ربنا يبتليكم.تبعه فاستيتك كولى فقال.. ولسه ياما هنشوف نفسي مره الاقي وزير بيقول هخفض سعر حاجة”.

وقال عبد المجيد الشرقاوى: “حسبنا الله ونعم الوكيل، لحد أمته هنفضل ساكتين علي الظلم والفساد والقهر ده.
وأضاف: محمد حسن الزيني.. الفقير يموت أحسن.
وقال يقيني بالله يقيني: كأنكم بتقولو للشعب روح موت احسن.
ونختتم مع إبراهيم محمد أنور الذي قال: بتطلب من الناس تموتظ.. صح؟
Amal Hassan: حسبي الله ونعم الوكيل الغلابه يموتو بقي.
Mohamed ELsayed Arafa اختتم قائلا: وخدينها سبوبة ياولاد الحرامية.

Facebook Comments