أكد رجل الأعمال محمد علي أن قائد العسكري عبدالفتاح السيسي خائف ويسعى الاستنجاد بالولايات المتحدة الامريكية خوفا من المظاهرات الشعبية التي تطالب برحيله.

وقال محمد علي، في فيديو جديد، إن "ترمب جاب السيسي لما لقاه مهزوز.. السيسي خائف وراح يتحمي في الأمريكان.. دا خاين.. أنا متأكد إن ربنا هينصرنا عليه يوم الجمعه.. يلا يا شعب مصر قول كلمتك.. انت صاحب القرار.. لازم تكون الصلاحيات للشعب في أي دستور قادم"، وأضاف علي: "عرفت أزوغ ياسيسي من شوية الحثالة اللي عطيهم الفلوس علشان يخلصوا عليا.. هو ده اللي بتقولي تعالي البلد".

وكان "علي" قد حذر في فيديو له، أمس، قيادات الداخلية والجيش من التمادي في التنكيل بأهالي السويس، مشيرا إلى أن من ينفذ الأوامر بالتنكيل بالمواطنين لن يرحم كما تم عقب ثورة يناير، وقال علي: إن "السيسي باع تيران وصنافير لابن سلمان مقابل المال، ورايح دلوقت لترامب علشان يشحت فلوس من هناك علشان الأوضاع الاقتصادية في مصر بعد سنوات من التسول من دول الخليج"، مؤكدا ضرورة إسقاط السيسي بإرادة شعبية دون تدخل خارجي.

وأضاف علي: "يا مصريين كفانا أكل من الزبالة.. من كتر الأكل السيسي واللي معاه بيرموا الأكل.. الخليج اللي معندهوش حضارة بقى بيتحكم فينا وإحنا بقينا فقرا قوي.. لحد امتى هنفضل نشتغل عند الخلايجة ويرمونا في الشارع؟.. مصر الحضارة تبقى تشحت من الإمارات".

وطالب "علي" المتظاهرين بالنزول بأعداد كبيرة في مظاهرات سلمية للمطالبة برحيل السيسي وعدم الاشتباك مع قوات الأمن، مؤكدا ضرورة أن يحكم الشعب البلاد ويوقف قلة منتفعة من الاستمرار في حكم مصر.

 

Facebook Comments