شاهد.. اشتباك بين عبدالله الشريف ونجيب ساويرس بسبب “أوراسكوم”

- ‎فيسوشيال

تفجّرت مشادة على موقع التواصل الاجتماعي المصغر “تويتر” بين الفنان عبدالله الشريف ورجل الأعمال المحسوب على الانقلاب “نجيب ساويرس” بعدما وضع “الشريف” رجل الأعمال ساويرس في موقف محرج، بعد مواجهته بضياع الملايين على عائلته من قبل الجيش المصري.

تبدأ القصة من إشارة عبد الله الشريف على يوتيوب: “الجميل في الموضوع يا جميل أن شركة أوراسكوم بتاعت ساويرس متورطة في المشروع ده وليها عند الجيش 16 مليون دولار بقالهم 3 سنين وماكانوش عارفين ياخدوهم من الجيش لحد بعد حوار محمد علي ادوهم 2 مليون دولار بس ووعدوهم أنهم يكملولهم الباقي قريب والحلقة موجوده أهي ولو أنا كداب يطلع ساويرس أو أي حد مسئول من أوراسكوم يقلي انت كداب بس مش هيقدر انتو عارفين ليه؟ عشان هو كمان من سكان العربيات الأمامية بقطر الوطن، مش عيب تكون غني بس عيب تكون فاسد وعايش على عرق سكان السبنسة.

رد ساويرس

ويبدو أن حديث” الشريف” أثار أوجاع رجل الأعمال المقرب من الانقلاب نجيب ساويرس فرد عليه في تغريدة قائلا: “سيبكً منه إخوانى مبدأه أن الكذب حلال لو بيخدمهم.. أنا أساسا مليش ولا سهم فى شركة المقاولات..”، وذلك في رد على تغريدة من صاحب حساب DEMO قال فيها: “باقولك يا ري.. أخبار عبدالله الشريف معاك ايه.. جاب سيرتك في حلقته اللي فاتت .. قال الجيش قال مقلبك في 14 مليون”.

الشريف يرد

وواصل السجال التويتري، فرد الشريف عليه بتغريدة قال فيها: “انا ماقولتش اسم نجيب خالص على فكرة وممكن تراجع الحلقة، قلت سويرس بس، فممكن انت تسأل أونكل ناصف هل فعلا الجيش مقلبكم في ١٤ مليون دولار ولا انا اخواني وكداب”.