“#عايش_في_مصر_ازاي” يتصدر “تويتر”.. ومغردون: بقينا في جمهورية الخوف والفساد

- ‎فيسوشيال

تصدر هاشتاج “#عايش_في_مصر_ازاي” موقع تويتر، وعبر المغردون عن استيائهم من تردي الأوضاع الاقتصادية والمعيشية وأوضاع حقوق الإنسان في مصر تحت حكم عصابة العسكر، وأكد المغردون ضرورة توحد المصريين من أجل إسقاط تلك العصابة وانقاذ مصر من الانهيار.

وكتبت دعاء: “مصر بقت جمهورية الخوف.. الخوف من الموت.. الخوف من الاعتقال.. الخوف من الظلم والقهر.. احنا كلنا أصبحنا في المدينة خائفين نترقب”، فيما كتب عبد الرحمن جلال: “احنا في دولة الي بيقول الحق فيها مبيشوفش نور الشمس تاني”، وكتبت هيثم أبوخليل: “السلفيون عاملين حملة لطيفة إسمها “عاشروهن بالمعروف” فيه ناس اختزلت الحملة في صور لمساعدة الزوجات في أعمال المنزل! بعيدًا عن التسطيح المخل أتمني حملة أخري بعنوان “الإحساس نعمة” عن الضحايا الأبرياء المختفين والمعتقلين وأهالي سيناء والمظاليم والمطحونين في بر مصر”.

 

 

احنا في دولة الي بيقول الحق فيها مبيشوفش نور الشمس تاني 💔#عايش_في_مصر_ازاي pic.twitter.com/9bTQzRAKaf

— AbdelMenam Galal (@abdelmenamgalal) November 29, 2019

 

 

وكتبت منال محمد: “بدون مستشفي تتعالج فيها بكرامه من غير ماتبيع اللي وراك وقدامك”، فيما كتبت وضوح: “عايشين خايفين قدام أصغر أمين شرطة ..يضرب ويعتقل ويكسر ويفتش .. هو المحكمة وهو البلطجة وهو الإرهاب..ما فيش مؤسسات للدولة لكن فيه وحوش بتطلقها الدولة عالناس و”ما فيش حاتم بيتحاكم””، مضيفة: “بحاول ارفع بلدي في وسط دمارهم.. بحاول أفتخر ببلدي وهما بيهينوها.. عايشين ونفسنا نلاقي مصر”.

 

 

عايشين خايفين قدام أصغر أمين شرطة ..
يضرب ويعتقل ويكسر ويفتش ..
هو المحكمة وهو البلطجة وهو الإرهاب
ما فيش مؤسسات للدولة
لكن فيه وحوش بتطلقها الدولة عالناس
و “ما فيش حاتم بيتحاكم”

#عايش_في_مصر_ازاي pic.twitter.com/MRDo16B77V

— وضوح … (@Eriel_224) November 29, 2019

 

 

وكتب أحمد البربري: “حرفيا الناس مش قدرة تعيش في مصر”، فيما كتبت جياد الرهبة: “مواطن .. كلُ ما أعرِفهُ .. أني مواطنْ وبلاديَ من أغنى بلادِ العالمينْ و أنا جائعْ .. وأطفاليْ حُـفاة .. و بيتيْ مؤجرْ.. والملايين تُبّذرْ .. في حياضِ الآخرينْ وأنا ابن الأرض مدْينْ”، وكتب ميدو أحمد: “بلد حاكمها بلحه ووزير اوقافها مختار جمعة ومفتيها شوقي علام وقاضيها شرين فهمي ورئيس نوابها على عبعال وأمه المثالية فيفي عبده ومستشارها بسكلته.. هتبقى عايش فيها ازاي يعني”.

 

 

حرفيا الناس مش قدرة تعيش في مصر ….#عايش_في_مصر_ازاي pic.twitter.com/IJvNtMsVlP

— Ahmed Barbary Elnaga (@BarbaryElnaga) November 29, 2019

 

 

وكتبت دينا محمد: “عايشين بالكوسة والظلم واحد قاتل والجريمة متصورة وبنحارب عشان نجيب حقنا”، فيما كتبت نــور هــانم: “يعتمد انت من أي شعب.. عارفه يا مصر لا شفت فيكي هنا ولا شفت فيكي ترف.. كل اللي فيكي قرف.. كرامتنا متهانة واللقمة باهانة بتخلفينا ليه لما انتي كرهانا!”.

 

 

#عايش_في_مصر_ازاي
يعتمد انت من أي شعب pic.twitter.com/BZNNp3eiTR

— 🇳️ نــور هــانم (@Humanityyvoice) November 28, 2019