تصدر هاشتاج #لو_متحركناش_هتخرب موقع التواصل الاجتماعي، وكشف المغردون خلاله عن محاولات الذباب الإلكترونى للانقلاب ومخابراته ولجانه ترويج أكاذيب السيسى بأن ثورة يناير هى السبب في أزمة سد النهضة، مشيرين إلى أن إثيويبا سوف تغلق المياه عن مصر، في الوقت الذي لايوجد فيه "فؤادة" في إشارة إلى دور الفنانة الراحلة شادية في فيلم "شئ من الخوف"  عندما فتحت الهويس لري أراضي الفلاحين، ولم تخش من "عتريس".
وقال حساب "ميكانيكي" @mechanical9414: "زي ماحنا دلوقت بنسب ونلعن في الجيل اللى عاش مع الهالك عبدالناصر وسكت؛ أحفادك وأحفادي هيلعنونا إلى يوم الدين يوم ماشوفنا النيل بيتسرق قدام عنينا وسكتنا..وساعتها هتتلعن وهتسكت، ولو عندك دم هتقول آمين".
وأضاف محمد مرسي @Mohamed73740998 "احنا بقينا عاملين زى فيلم شىء من الخوف.. لما عتريس قفل الهويس ومنع الميه عن البلد.. كلها لغاية ماجت فؤادة وصعب عليها حال الناس وراحت فاتحة الهويس ومهمهاش غضب عتريس.. بس يا خسارة شادية ماتت! لازم نتحرك ونقف اأام الخسيس #لو_متحركناش_هتخرب".
وكتب الطاير  @Altayya67499401: "لازم نجمع يا أحرار قبل فوات الأوان.. والله لو فضلنا كذا لانبقي عبيد زي أيام فرعون أو اكثر.. ما حدش يخاف ولما ننزل مش هنسيب واحد يتاخذ مننا مصر.. في عز حاجتها لينا لبوا النداء #لو_متحركناش_هتخرب".
أما نضال أحمد @Nidaalahmed1 فأضاف: "مفتاح سد الخراب هوا سحارات سرابيوم التي هتنقل مياه النهر لاسرائيل.. وللمصريين مياه الصرف الصحي وهم يستحقون فبسكوتهم نالوا ما هم أهل له".
وأشار جان فالجان @REH6Khmttfe4IUi  إلى دعاء "اللهم ثورة.. إذا تعاطى الحاكم التجارة فسد الحكم وفسدت التجارة. ابن خلدون".
أما أحمد @The_Coron فلفت إلى أن "المشكلة إن التأخر في ضرب السد، هيبقى أمر واقع ويستحيل ضربه مستقبلا.. بالعكس هيشجعهم على عمل سدود أخرى تمنع المياه عن مصر… هو السيسي فين؟! الجيش فين؟!.. التصريحات قلت و كأننا استسلمنا لإثيوبيا".




Facebook Comments