تصدر هاشتاج #اتاوات_للبشوات بعد تصاعد حدة فرض الرسوم والضرائب على أمور غير متوقعة أثارت سخرية المصريين بالتوازي مع الإتاوات المنتشرة من أفراد الشرطة وضباطها في المرور والمواقف والأسواق والمحال إضافة للإتاوات في المصالح الحكومية حتى أنه لم يعد سوى "النفس" لتفرض عليه حكومة الانقلاب ضريبة ويخضع لقوانين الإتاوات والجباية من أعوان الانقلاب وبلطجيته.
وقالت نهى @NohaAbd02779097: "لازم تدفعوا إتاوات طبعا، عشان جنابه يركب طيارات مُصفحة وينزل منها ينط جوة عربيات مُصفحة وسط حراسات مشددة.. أومال إيه.. هو احنا لاقيينه على باب جامع"؟

https://twitter.com/navnyo/status/1432137811705143312
وأضافت فؤادة @aldahashna، "احنا من البلد اللي فيها ١٪ أغنياء ومرتاحين.. بيمصوا دم ٩٩٪ فقراء ومقهورين.. والغريبة إنك لما تتظلم يقولوا عليك إرهابي وعميل".

وعلقت يويا @yoooo_yaaaa4 "نسبة الطلاقات وخراب البيوت زاد جدا بسبب الأزمات الاقتصادية.. الشباب غلابة.. الميزانية بيلموها من جيوبنا كلها من الضرايب والجبايات والاتاوات مفيش إنتاج".

وأشار حساب "وإن ضنوا علي كرام" @keram3ly إلى مقترح "بدل ماتزودوا الأسعار وتشيلوا الدعم وتزودوا الضرائب أضعاف الأضعاف عالمواطن الفقير ادفعوا انتوا واللعيبة والممثليين والرقاصين وأصحاب الملاهي والكباريه ضرايبكم يا عالم شمال".

وعلقت دعاء @DodoDody7575 "الحقيقة أن في مصر كل بيشرب.. الفقراء بيشربوا الهم.. والاغنياء بيشربوا الدم".
حساب أحمد @ahht69 أكد أن الحال في مصر بم يعد كما كان "كيف وصل الحال في مصر إلى أن "البشوات" يتحكمون في كل مفاصل وتفاصيل الدولة ولا يخرج نفس ولا يدخل إلا بـ #اتاوات_للبشوات هذه لم تعد حتى #شبه_دولة".

مرتبات البشوات
وكتب توت عنخ  @totankh2 على صورة تجمع عسكريين يتقدمهم السيسي "الشعب يشترى السلاح.. ويدفع مرتبات.. يلبسهم وياخدوا امتيازات.. وفي الآخر يعملوا بلطجية علي شعبهم وفراخ علي إثيوبيا.. يخي اسفخس علي إللي مسكهلكم".

وأكدت شروق المصري1 @jvAdJMKKp7W6nhf "#إتاوات_للبشوات المواطن المصري أصبح غير قادر علي العيش من كتر الجباية ويقولك إنجازات اللهم ارفع مقتك وغضبك وإنجازاته عنا قادر ياكريم".
وردت عليها شروق المصري2 @jvmmHKm9YhCnILc بأن أذرع الانقلاب يطالبون الشعب بالاستكانة " ..أبواق الإعلام التافه المضلل عايشين في فيلل وقصور داخل وخارج مصر وبيطالبوك بالتقشف وبيقنعوك بالضرايب اللي نحلت وفضت جيوب المواطنين ".
وعلقت "رحيل"  @XG5GJoieIKeTL5l: "هو ده اللى علمتهولنا مصر.. متقولش إيه ادتنا مصر.. قول هندى ايه لمصر.. علشان لو ادتنا !؟.. مكناش اتغربنا واتأتتنا".


سياحة الطرق
https://twitter.com/jvAdJMKKp7W6nhf/status/1432059575302242312
رسوم على الطلاب
https://twitter.com/jvAdJMKKp7W6nhf/status/1432060156599316480
 

Facebook Comments