“مصر ليست بخير مع السيسي”.. هجمة مرتدة على “اللجان” تفضح فساد وفشل المنقلب

- ‎فيسوشيال

تحول هاشتاج مصر_بخير_مع_السيسي إلى هجمة مرتدة على فناكيش السيسي ومشروعاته الفاشلة وإنجازاته المزعومة، بعدما حاولت الحسابات المكررة للجان إدعاء الأمن والأمان بعد الفيلم الهندي في المحلة بالقبض على عصابة اختطفت طفلا.
الطريف أن أبرز المنتقدين كان من المخدوعين السابقين بالسيسي وحكم العسكر يقول د.السيد علي @MoMo87427672 "مصر بخير فين بكل بساطة وبعيدا عن العنف الحزبي وشيطنة كل طرف منكم للآخر .. فين الخير والسيد (…) بعد ما انتخبناه خلى عيشتنا طينة أسعار مضروبة في ١٠٠ ضرايب على النفس اللي بنتنفسه لو بتقبضو وتطبلو من حقكم إنما إحنا الشعب خلاص مش عارفين نعيش".

وعلى غراره كتب "الشعر العربي" @almutasim77 "أنا الذي وُعدتُ باستمرار قصتي.. فلم أرَ استمرارها قد طال فقلت اهٍ على شخص من ثقتي.. سار على دربي ثم استمال".
وأضاف حساب "الحمد لله الحمد لله" @JIsSCyZ2EDLeaTw "أنا فخورة بجيش بلدي بيصنع أحلى مكرونة وبيعمل أحلى كحك بسكر ولذيذ  ويااااه على السمك حقيقي جميل أوووي، إلاّ كيلو الطماطم بكام دلوقتي ياسيادة قائد الجيش؟".

وساخرا كتب الشاعر إبراهيم عزت  @himaezzat2013 عن انتهازية السيسي وعصابة الانقلاب "الموجة التانية للكورونا بدأت، اقفل المساجد لِمْ مصاريف المدارس والباصات واقفل المدارس".
وأضافت آسيا سليم @eIhQ2aDPC5uJbch "#مصر_بخير_مع_السيسي طول مابيعمل ويُقر #إتاوات_للبشوات هتكون مصر بتاعتهم بخير".



وكتبت وردة محمد @al_moatsem164 "أيوه ماهو باين الخير على الشعب ..  بالأمارة مش لاقين ياكلوا .. طول ما هو قاعد في البلد دي الخير مش هيدخلها أبدا".
وعن دافعية الاستقلال وعلاقتها بفساد عصابة الانقلاب أشار سرايا @Saraya71352250 "عندما قاتل الأفغان السوفييت بمساعدة خارجية تقاتلوا حصلت حرب أهلية .. و عندما طردوا أقوى دولة في العالم بدون مساعدة خرجوا مُوحَدين.. بالمناسبة لا تصدقوا أن  #مصر_بخير_مع_السيسي .  #السيسي_عدو_الله " وشير التغريدة أيضا على هاشتاج آخر للجان بعنوان "#مصر_بخير_مع_السيسي".
وأكد أيمن @Ayman35924643 غوغائية الوسم الذي طرحته اللجان "ولا بخير ولا زفت كل يوم زيادة أسعار وإتاوات حتى أسعار الدواء زادت ارحمونا بقا".


https://twitter.com/fwUASTAs0FkwUOF/status/1433146176224759811