#يابجاحتك_ياسيسي يتصدر “تويتر” ومغردون: تعددت المصائب والشعب الضحية

- ‎فيسوشيال

تصدر هاشتاج #يابجاحتك_ياسيسي موقع التواصل الاجتماعي للتغريدات القصيرة "تويتر" في الوقت الذي أشار فيه ناشطون إلى أن مصائب السيسي فوق أن تحصى بعد نجاحه في زيادة الأعباء على الفقراء وإثراء الأغنياء.

وعلق نور شمس @NOOR85shams "البجاحة عند السيسي منهج و دين من أول خيانته للرئيس الشهيد حتى هذه اللحظة مرورا بخزعبلاته". 

* إنه طبيب الفلاسفة.
* إن ربنا بيقوله.
* صبّح على مصر بجنيه.
*و الله أنزل معدات الجيش تهد في البيوت.
* يا نحكمكم يا نقتلكم.
* نجيب للفلاح بقرة تعطيله 40 كيلو لبن يوميا.
وأضاف الرادار المصري ( إلا رسول الله) @g161zS72X1G2bmv "صمت الشعب المصري ليس استسلاما ولكنه غليانا سينفجر قريبا بإذن الله… فقط قولوا يا رب… #يابجاحتك_ياسيسي".
وكتب ضد الظلم @Yaarrbb4444 "وتنازل السفيه عن حصة مصر القانونية والتاريخية في مياه النيل والأخطر من ذلك أنه أعطى شرعية للسد كان محروما منها وفي المقابل حرم مصر من اللجوء للأمم المتحده لوقف ملء السد إلا بموافقة إثيوبيا وهي بالتاكيد لن تفعل".

وأيده @TWEETBOOXX فقال "حد يصحي سامح شوخري  يا جماعة يقوله إثيوبيا خلصت الملء الثاني من السد".
وعن دعوته التلاميذ للتبرع أضاف حشد  @7ashed2 "عاوز تاخد فلوس من الناس اللي قتلت ولادهم؟. عاوز تجمع لصندوق مصر من الناس اللي أفقرتهم؟!. عاوز توهمنا إنك بتبني البلد اللي بعت نيلها ووزعت ثرواتها؟!".
مُطلقوا الهاشتاج اعتبروه لتذكير الشعب بالسيسي بكل جرائمه ورفض سياسة تفقير الفقير أكتر ومنهم من وصفه كما وصف طارق  @tarekal455455 "من يتفق معي أن السيسي  أوزعة وخاين ومعلقة".
أما علاء بياع الأمل@paeaaalaml "إلى الحرب على الدين معلقا بمناسبة #يابجاحتك_ياسيسي من يتفق معي أن عسكر مصر يحاربون المسلمين ويدعمون العاهرات؟".

وكتبت نهى @NohaAbd02779097 "السيسي عايز يعمل ميكنة كاملة لكل أنظمة الدولة للحماية من الفساد.. وبناء عليه إحنا بنطالب بميكنة منصب رئيس الجمهورية لحمايتنا من فساده.. حقنا ولا مش حقنا".
وأضاف إليها درش @Daaaaaarsh1 أن "ارتفاع البنزين الكهرباء و المياه والسلع وهدم البيوت والقتل خارج القانون و إعدامات واعتقالات من دون حق تفريط في النيل و الأرض والغاز ولسه فيه ناس بتأيده .. مين متفق معايا أخطر جاسوس في العالم؟ ".
أما أمل @Esf__1 فأشارت إلى "سؤال مهم جدا جدا هو عمال يبيع حقنا في كل حتة و كل شبر في مصر ليه و الشعب مش لاقي ليه؟ هي الإمارات استولت على مناجم الذهب في البحر الأحمر بصفتها إيه؟ والسيسي باع مناجم الذهب بكام ومقابل إيه؟ عرش مصر طبعا".

معاناة المصريين
https://twitter.com/Eriel_224/status/1435371099253092356
مسلسل الضياع
https://twitter.com/navnyo/status/1435369642441203719
تبرع التلاميذ (تحيا مصر)
https://twitter.com/CWET80ZfPOo3b8A/status/1435368603025616902