تصدر هاشتاج #مستريح_الاتحادية ، موقع التواصل الاجتماعي للتغريدات القصيرة "تويتر" وربط النشطاء بين السيسي الذي يريد بيع أصول مصر و«مستريح أسوان» الذي نهب أموال أهالي محافظة أسوان جنوب مصر.
وحذر النشطاء من أن زعيم الانقلاب عبدالفتاح السيسي يمشي على خطا الخديوي إسماعيل، ودفع البلاد نحو الإفلاس  وتأخير الإعلان بمزيد من بيع الأصول أو توجيه أموال الضرائب ورسوم الكهرباء والمياه إلى العاصمة الجديدة في الصحراء.
 

ده المستريح الحقيقى مش بتاع أسوان#مستريح_الإتحادية pic.twitter.com/7BEIaJxXrN

— (البديل) Nour (@nour60077472) May 16, 2022

 

 

وقال حساب حشد (@posts_71) "تجاوز الكذب والنصب على المواطن من قبل الدولة ومن قبل كل حرامي حدا يفوق كل ما يحدث في دول العالم ، لاحظ كل وعود السيسي ولاحظ كم الفلوس اللي جمعها من الناس من خلال صناديقه وسياساته ، هتعرف أن مستريح أسوان الصغير وغيره بيشتغلوا زي ما بيشتغل مستريح الاتحادية الكبير".
وأضاف الصحفي عماد البحيري (@EmadAlbeheery)، "ميزانية دولة ٥٠٪   منها قروض و ٤٠ ٪ منها ضرايب ، و ٥٦ ٪ من مصاريفها لخدمة الدين ، ميزانية زي كده بتوضح قد إيه النظام حقق نجاحا باهرا في الإصلاح الاقتصادي ، ما زال هناك حمقى يظنون أن هناك خير قادم على يد هؤلاء ، خسارة فيهم النصح #مستريح_الاتحادية".
وكتب الإعلامي طبيب الأسنان أسامة جاويش (@osgaweesh) متقمصا أسلوب السيسي الركيك "أنا عامل قصور رئاسية وهعمل ، باع أصول الدولة المصرية  وتنازل عن تيران وصنافير ، هتدفع هوريك اللي عمرك ما شفته ، هتدفع يعني هتدفع  ومعنديش حاجة ببلاش  #مستريح_الاتحادية ، السيسي هو حالة الفساد والفشل والنصب الكبرى التي تعاني منها مصر".
 

 

"الأول أغني الناس"
🤔
مش دا بردو نفس أسلوب مستريح اسوان لما وعد الناس انه هيغنيهم ؟!!!

#مستريح_الاتحادية pic.twitter.com/DMeJhRC0DZ

— ﮼وضوح (@Eriel_224) May 16, 2022

 

 

وأضافت إليه سمر (@samr_155)  "النيابة تصدر قرارا بالتحفظ على أموال 29 من قيادات جماعة الإخوان المسلمين، ومنعهم من التصرف فيها، دا في الوقت اللي جمال طالع بيحتفل بالبراءة من تهم فساد وسرقة ونهب شعب لمدة 30 سنة وسايب اللي بيسرقهم عيني عينك".
وأشار أبو مهند 2 (@abwmhnd73429400) إلى أن "المفاجئة أن إيرادات إنتاج منجم ذهب السكري تفوق إيرادات قناة السويس والسياحة والبترول مجتمعين ، عشان تعرفوا أن مصر من أغنى دول العالم وفيها ثروات لا تعد ولا تحصى ، لكن أين تذهب ؟ الله أعلم".
وقال حساب المواطن مصري (@Mseb51388320) "ضم سبع مواني تحت شركة واحدة تمهيدا لبيعها مش أمن قومي ، ترك إثيوبيا تبني السد و تتحكم في نهر النيل مش أمن قومي ، التنازل عن جزر تيران وصنافير الاستراتيجية للسعودية مش أمن قومي ، التنازل عن الحدود البحرية لليونان وقبرص والكيان مش أمن قومي ، طب إيه الأمن القومي ، قمر الوكالة؟

 

Facebook Comments