#بأمر_الشعب  يتصدر “تويتر” .. وناشطون: ارحل يا سيسي بغبائك

- ‎فيسوشيال

تصدر هاشتاج #بأمر_الشعب مواقع التواصل الاجتماعي والذي كان محتواه سياسيا بامتياز يطالب العسكر بالرحيل وعلى رأسهم زعيم الانقلاب السفيه عبدالفتاح السيسي، وشهد الهاش محاولات من لجان الانقلاب متكررة ببث الهاشتاج ناقصا أو بدون تغريدات مثل (#مر_الش) لإسقاط #بأمر_الشعب وكأنها حرب هاشتاجات.
وقال الناشطون   "الحقيقة إنها حرب فعلا أعلنها نظام السيسي ضد الشعب المصري بأدوات مختلفة".

 

 

شاركونا على هشتاج #بامر_الشعب عايزين نوصل صوتنا ورسالتنا لكل محترم فى الجيش
نذكركم بقسمكم وما فوضناكم فية
حمياتنا وحماية حدود بلادنا والا تخونوا الله فينا
والا تتبعوا عميل sهيونى لطالما عاث فى الارض فسادا
نذكركم ونحذركم فالثورة قادمة لا محال
والتاريخ يسجل كل مواقفكم pic.twitter.com/9MprxNASL7

— 📢حملة وصل صوتك📢 (@Wasal_Sotak2) July 4, 2022

 

وقالت نرمين عادل (@Nermine_Adel1)  "#بأمر_الشعب هنهتف ونقول #ارحل_يا_سيسي ، كفاية خراب وكفاية ظلم وكفاية وساخة نظام كامل #انهض_ياشعب لازم كلنا بصوت وقلب واحد ، عشان ولادنا وبناتنا لازم نكسر حاجز الخوف وميبقاش فيه سكوت تاني، العيد عيدان ونحرر بلدنا من الصهاينة  ، قول ومتخافش الصهاينة لازم يمشوا ".
وأشارت إلى أنه ، ماذا بعد الثورة ، لازم نقفل ماسورة الفساد ومنرضاش بحكم عسكري مهما قال وعود، ولما ييجي رئيس منتخب إحنا اللي نحميه ونسانده وأي حد هيعارض نديله بالجزمة ، عشان منشوفش تمرد وإنقاذ من جديد".
وتابعت "الفكرة فيما بعد التغيير ، لازم يحصل دعوة لكل الكفاءات العلمية خارج مصر لوطنهم من جديد وكل مورد يبدع فيما يعلم عشان يحصل توازن في الخبرات، ويتم تغيير نظام كامل ليس رأس النظام فقط، نقفل ماسورة الفساد تماما وهنشوف مصر جميلة، تتغير صدقوني".

 

#بامر_الشعب هايخرجو المعتقلين بأمر الشعب هايعودو الغائبين
بأمر الشعب #اطلقوا_سراح_المعتقلين

— ايكااا ألحساب الرسمي (@ahmad91777) July 4, 2022

 

وأضافت جيهان عبد الرحمن (@ahlam_masrih) ، "#بأمر_الشعب يرحل العار وعصابته المجرمة ، ونحافظ على مصر ، ونقطع رجل الأنــGـاس ميدخلوهاش ، وتبقى مصر للمصريين مش للخفيانين #ارحل_يا_سيسي".
وقالت شيماء (@Shaimaa26233793)  "#بأمر_الشعب #ارحل_يا_سيسي أنت وكل من ساندك وأيدك ، وأنت قاعد بالحب يعني مش المدتين بتوعك خلصوا ، كفاية قرفنا منك ، ارحل بغبائك".

 

السيسى بيعترف على نفسه أنه من الفاسدين وربنا مش هيصلح حاله😂😂
يخربيت ام..ك الراجل ده كان بيرضعوه ايه 😂😂😂#ارحل_يا_سيسي #بامر_الشعب pic.twitter.com/QYnxdNe1sP

— ❣️salma❣️(ام المصريين) (@SalmaAd86347766) July 4, 2022

 

ورأى أبو عبدالله (@rightword32) أن الحل يجب أن يكون عمليا وعدم الاكتفاء بالهاشتاج  ولما هو #بأمر_الشعب كان فين الشعب من الأول قبل ما يحصل الخراب ده كله ، ولما هو #بأمر_الشعب ساكتين ليه ولا ناوين تخرجوا #المعتقلين بـ #الهاشتاج ولا ناوين تخلصوا من حكم العسكر ب #الهاشتاج ؟ أفيقوا يرحمكم الله وكفاية هري كتير #وأنقذوا مصر وإخوانكم #المعتقلين من موت محقق فعليا مش بهاش".
ولكن عبعال (@amgd3022) كان له رأي آخر "الكلمة الأولى والأخيرة هي #بأمر_الشعب.. إحنا اللي بإيدنا نغير من الواقع المريب اللي عايشين فيه ، أو نسكت ونتحمل لغاية الدور ما يلف ويجي على كل واحد فينا ، محدش هيسلم من حكم العسكر، الشعب كله كاره النظام بس خايف يكون  لوحده في الميدان قدمنا دعوة نزول في العيد ، ياريت نستغلها المره دي".

 

#بامر_الشعب
عرفونا إيرادات القناة فين

— أبو إسماعيل (@architect6657) July 4, 2022

 

وفي طلب من الرحمن الرحيم قال صالح (@Saleh44785786) "#بأمر_الشعب دعواتكم للسيسي بهذه الأيام الفضيلة اللهم عجل لنا موته اللهم زد في ذله وأخزه في الدنيا والآخرة  ، و حجا مبرورا وسعيا مشكورا وذنبا مغفورا إن شاء الله لإخواننا المسلمين ، الحين بقول لك إخواني عشان قال لإخواننا).