#التغيير_قرارنا_11نوفمبر يتصدر “تويتر” .. وناشطون: اطرد العصابة وحرر بلدك

- ‎فيسوشيال

 

 

تصدرهاشتاج #التغيير_قرارنا_11نوفمبر مواقع التواصل الاجتماعي ضمن سلسلة تمتد لنجو 3 أسابيع منذ انطلاق الدعوة إلى النزول في 11 نوفمبر الجاري، من خلال الهاشتاجات الداعمة لذلك ومنها؛ #انزل١١_١١_حرر_بلدك ، رفضا لحكم العسكر وتنجية للفاشلين الذين تسببوا ابالفقر والجوع للشعب المصري وفي مقدمتهم زعيم الانقلاب عبدالفتاح السيسي.

وقال عمرو المصري (@Masry_amory): “.. أحلي شئ حالياً إن الناس كلها عندها وعي بالتظاهر تقريبا الناس كلها بتأجل حاجات كتير لبعد يوم ١١”.

وأضافت جنا (@Gana1glevilsa)، “قولي سبب واحد يخليك ما تنزلشي اقتصاد في اسفل سافلين مش عارفين نعيش .. تعليم مفيش .. صحة مفيش .. ضحكة حتي مفيش ..مستقبل ضلمة ومفيش يبقي ليه ما تنزلشي اصل هيا مش ورث اللي جابووه  انزل اطرد العصابة وحرر بلدك كل يوم بفتورة جديدة عليك وعلينا وكل يو هيحط علينا “.

ونبه حساب ثوره غلابه (@o27184) إلى الانتباه لمن ينزل “احذروا خطة الامن الوطني 11/11 هايكلفوا ناس يخربوا ويسرقوا المنشأت العامة والبنوك والمتاحف و يتقال ده فعل الثوار لذا نحمل وزارة الداخلية مسئولية ذلك دوركم مش قمع الثوار دوركم حماية المتحف والبنوك والمنشأت العامة  احنا نازلين نبني بلدنا مش نهدها”.
 

ستدفع الثمن غالياً يا عبدالفتاح، ستدفع ثمن خيانة الأمانة والقسم، وخيانة الشعب المصري وخيانة التجربة الديموقراطية.#التغيير_قرارنا_11نوفمبر #ارحل_يا_سيسي pic.twitter.com/GbKqo9lJiH

— قلم حر (@mrrsd17) November 6, 2022

 

وفسر حسام مسعود (@alimasoud92) ذلك الحذر الأمني لأن “اسوء ما فى دعوة النزول انها معلنه للعصابة المجرمة وربنا يستر”.

وضع الشارع

وعن أوضاع الشارع بالتزامن مع الدعوة نقل أحمد خالد (@AhmedKh39184384) ما يحدث في الشارع وقال: “ركبت امبارح مع سواق ميكروباص راجل خمسيني كده سألني هيحصل ايه في ١١/١١ قلت له اللي الناس عوزاه قام حكي لي عن مأساته في التراخيص وأن النظام بقا شريك له في العربيه ده غير مصاريف بيته اللي لازم يطلعها للحكومه من فواتير كهربا وغاز وميه واللي بيتفضل بيأكل بيه هو وولاده..”.

وعلق حساب دكتور شديد أوي (@DrShdeeddAwy)، أنه “اليومين دول تحس وانت ماشي في الشوارع وكأنك ماشي في أراضي فلسطين المحتلة ومنتشر ظباط وعساكر الكيان الصهيوني بيوقفوك ويفتشوك ويشوفوا بطاقتك ويا يسبوك تمشي يا ياخدوك معاهم على معتقالتهم من غير ما تعمل اي حاجه .. السؤال بدل هو خايف للدرجة دي ومعاه الأمن كله كان عامل فيها دكر ليه؟!”.

وأضاف إليهما حساب السِيلوم (@jzjshwjdhdh7859)، “يا عفتاح السيسى ..الى أنت ناشروه فى الشوارع من عربيات الدفاع المدنى والمخبرين الى بتلفونات متصله بغرفه  بعمليات .. إن شاء الله لن تثنينا عن خلعك يا مخلوع . أقتربت نهايتك …فهدد وهول فلن تجد فينا جبانا .. ولن يزيدنا العنف الا عنفوانا “.

وعن حشد المجتمعين في مؤتمر المناخ الداعمين للحرية، قال حساب (@thecesarI994O2)، “اللهم زد وبارك 11/11 هتكون نسبة المشاهده عاليه .. ابتدأ توافد الجماهير من جميع أنحاء العالم .. كي يشاهدون جمال الشعب المصري وهو يتظاهر من أجل الحريه .. شعب لم يخضع أبدا للدكتاتوريه والاستعباد “.

مؤتمر والناس جوعى

وعن سوء الأوضاع الاقتصادية كتب ناشطون عن ملامح من الأزمة وقال عمار الابراشي (@asd07562727): “هو  #السيسي ورط نفسه ليه؟.. بدون ماياخد راي حد حمار وقرر يحط الديون في 2مليون وحده سكنية وشوية طرق وكباري والعاصمة ومتخيل انه بيعمل بنية تحتية للتنمية اللي مش هتحصل  اصلا و لا هتكمل “.
 

ربنا بيحاسبنا علي صمتنا لما شوفنا المساجد بتتهد من حولنا بدون سبب
والمعابد بيتصرف عليها ملايين من جيوبنا علشان تترمم للصها$ينة
لم ندافع عن حرمة بيوت الله واتكلنا على ان للبيت ربا يحميه#التغيير_قرارنا_11نوفمبر #ارحل_عدو_الله #فريق_مجاهدون pic.twitter.com/1imEo7EyB7

— قوتنا فى وحدتناوأعـــدوا ⚔️💪 (@f_reedom1) November 6, 2022

 

وأضاف جمال (@jamal84046796)، “لما تبقي بلد مش لاقية تاكل و تروح تنظم مؤتمر المناخ يبقي دي إسمها منيخة ناشفة…. كده ميتين وكده ميتين”.

نسرين جودة قالت عبر (@nasrinjauda14): “يمكننا أن نعرف ما قد حصل في الماضي، ولكن لا يمكننا تغييره .ويمكننا أن نغير المستقبل ،لكن لا يمكننا أن نعرف  ما سيحصل فيه “.
 

 

هانت قربت محاكمتكم محاكمة ثورية#التغيير_قرارنا_11نوفمبر pic.twitter.com/mBuJKoXJiG

— صابر بس لحد امتى (@sabrsabr77) November 6, 2022

 

واتجه ناشطون آخرون إلى الدعاء على السيسي وكتبت ريناد (@RenadQandil)، “اللهم أهلك الظالمين بالظالمين يارب العالمين.. الله خد السيسي وأعوانه أخذ عزيزِِ مقتدر اللهم فرق شملهم ومزق جسدهم وأقبضهم على سوءِِ يارب العالمين.. اللهم مزق جسدهم وفرق جمعهم وأهلكهم يارب العالمين“.