كتب- حسن الإسكندراني:

تصدر "هاشتاج" #عمرو_خالد، موقع التدوينات القصيرة "تويتر"، بسبب صورة له جمعته وأحد المصريين وهو يرفع بجواره "شارة رابعة"، خلال تأدية مناسك الحج، وقام النشطاء بسلسلة تغريدات مختلفة نرصد منها ما يلي:

 

الدكتور محمد الجوداي قال: بصفتي أستاذًا في الطب أي خبيرًا.. ليس عندي ذرة شك في ان #عمرو_خالد قاتل قاتل قاتل..فبلغوه كي يعرف شهادة الخبير من الآن ويكف عن خداع نفسه.

 

أما الإعلامي والحقوقي  عمرو عبد الهادي‏، فقد سخر قائلاً: متظلموش عمرو خالد ده مش تعبيره علشان شاف علامة رابعة إنما أنا شاكك في يد الراجل التانية اللي مش باينة في الصورة.

 

أما ناشط مش سياسي‏ فغرد قائلاً: لولا ثورة يناير لكنا لغاية دلوقتى فاكرين ان عمرو خالد داعية إسلامي محترم وصاحب مبدأ وإن محمد صبحى فنان صاحب رسالة وإن مصطفى بكرى معارض.

 

آسيا عمر قالت: مين كان يصدق ان عمرو خالد اللي حجب نص ستات مصر ف التسعينات.. يبقى مسخرة السوشيال ميديا كلها من المحيط للخليج في يومين ؟الناس عقولها اتفتحت.

 

وقال حساب باسم عسم: أعتقد عمرو خالد راح يطلع من طواف الوداع على نقالة إسعاف لمصر، ورد إيمو فقال:  #عمرو_خالد كهنة الدين حاليآ،هم من أغرق الحياة بالحزن قبل اعوام بفتاوي ارهقت البشر ودمرت الأوطان والان يدعون للمتابعين او يروجون لسلع الدنيا.

 

أما عبد الرحمن محمد فغرد : يعني عمرو خالد لو ابليس شخصيا طلعله بعد رمي الجمرات مش هيبصله البصة دي.

 

كما سخر النشطاء من طلب "خالد" العفو والغفران لمتابعى صحفته ،حيث قال نبيل: "يا رب ارض عن كل الشباب والبنات اللي موجودين معانا على الصفحة" – عمرو خالد من الأراضي المقدسة.

 

وردت علياء منصور، عمرو خالد شو بيشتغل غير التمثيل؟،بينما قال  كيمو الخرج (العنزي)‏.. الي ما اشترك في صفحة عمرو خالد في الفيسبوك يلحق يشترك عشان تشمله الدعوة.

 

…وسخرت أيضا رودى فقالت: عاجل | رويترز : كل اللي على صفحة عمرو خالد اتغفرلهم خلاص

Facebook Comments