كتب– عبدالله سلامة
تصدّر هاشتاج "#العادلي_الحرامي_فين" قائمة الهاشتاجات الأكثر تداولا على موقع "تويتر"، ساخرا من هروب حبيب العادلي، وزير داخلية المخلوع مبارك، من تنفيذ حكم قضائي نهائي بحبسه، رغم وضعه تحت الإقامة الجبرية في حراسة داخلية الانقلاب.

وكتب محمد الجارحي: "يا اللي قرفتوا أهلنا عن القانون واحترام القضاء.. القضاء حكم على حبيب العادلي الحرامي بالسجن والحكم واجب النفاذ". فيما كتب حمدي عدلي: "حبيب العادلي هرب من تنفيذ حكم نهائي بـ7 سنوات، وانتوا مش عايزين تقبضوا عليه.. صح؟".

وكتب أحمد هاكس: "لما تبقى ناهب وسارق مليارات ويتعمل عليك ثورة، وبعدين تطلع من السجن وفلوسك ترجعلك، هكذا في دولة اللا قانون الظالمة". فيما كتب حازم عبدالعظيم: "عمرو أديب هايطلع يقول النهاردة العادلي فين يا جماعة مايصحش كده.. وبعدين مداخلة من السيسي يكلمه على مكافحة الإرهاب.. العادلي الحرامي فين السيسي؟ طبعا عارف بس هو في البحرين. يبقى اسألوا عباس كامل، الرجل الثاني في مصر، غير كده الباقى خدامين مايعرفوش".

وكتب أحمد شهاب: "سرق 2 مليار و388 مليون جنيه، واتحكم عليه بـ7 سنين ولسه متقبضش عليه، بس المماليك كتر خيرهم قبضوا على بتاع القصب". فيما كتب نجاح الموجي: "في مصر بس هتلاقي وزير داخلية متهم بقتل الثوار والسرقة والتربح، وغيره اتهرب من السجن، والثوار في السجن بتهم ملفقة".

Facebook Comments