كتب – رامي ربيع
أثار تصريحات المسؤولين في حكومة الانقلاب حول رفع الدعم عن أسعار الطاقة بالكامل في 2019 موجة غضب عارمة بين رواد مواقع التواصل الاجتماعي.
واستعرض الإعلامي أحمد العربي خلال برنامجه "كلام.كوم" المذاع على قناة مكملين مساء الثلاثاء، تعليقات النشطاء حول هذا الموضوع.
في البداية قالت عائشة عبر حسابها على موقع "تويتر":"صندوق النقد رفع الدعم عن أسعار الطاقة في عام 2019، المندوب السامي قرر والحكومة عليها التنفيذ وكله لمصلحة المواطن".
وقال ضياء محمد أبو السعود عبر حسابه على "فيس بوك":"ده معناه إن بلحة هيفضل قاعد لنا لغاية 2019 ده شكله شكله قاعد بالغصب وطبعا هيفضل يصب في مصلحة المواطن لحد ما المواطن يفرقع ويحرق كل حاجة في البلد اما نشوف بلحة واخد البلد وواخدنا ورايح على فين".
واستنكر آدم يوسف عبر حسابه على "فيس بوك" اتجاه حكومة الانقلاب إلى رفع الدعم عن مواد الطاقة قائلا:"السيسي ليه بيعمل ينا كده دا مبارك اللي هو مبارك معملش فينا كده لو السيسي مش عايز الشعب المصري عادي ممكن نتغير نبدل مكان شعب تاني بس نعرف بس هو عايز إيه مننا".
وسخر الحاج لطفي الشيخ عبر حسابه على "فيس بوك" من قرار رفع الدعم نهائيا قائلا:"مش عايز أقولكم على التقيلة بقى إن أصلا لما تيجي سنة 2019 مش هنكون إحنا موجودين.. السيسي بيشتغل على خطة ان هو يقلل عدد السكان في مصر شوية يغلي الأسعار وشوية يغلي الأسعار تاني وشوية يغلي الأسعار ثالث وشوية يقولك حشيل الدعم وشوية يقتل كام واحد في الشارع وشوية يطلع يقولك مصر قد الدنيا وهتبقى أد الدنيا وتحيا ماسر".
وأعرب محمد أنور عبر حسابه على "فيس بوك" عن استياءه من أنباء رفع الدعم عن مواد الطاقة قائلا:"السيسي هيرفع الدعم عن الطاقة بالكامل وهيطلع المطبلتية بتوعه يقولك لازم نصبر فاكرين لما أحمد موسى طلع وقال نصبر من فترة لما عوم الجنيه وكل حاجة زادت 50% هيطلعوا تاني يطبلوا للسيسي وكل دا على حساب المواطن الغلبان اللي خلاص مش لاق يأكل ولا يأكل عياله. 

Facebook Comments