شاهد- مسلسل الإهانة.. مصريون بسجن الشميسي: فين “السيسي” انتخبناه ليه؟!

- ‎فيأخبار

كتب أحمدي البنهاوي:

لم يجد مجموعة من العاملين المصريين بسجن سعودي، قال نشطاء مصريون بالسعودية إنه "مركز ترحيلات الشميسي" بجدة، إلا اللجوء إلى نشر قضيتهم من خلال مواقع التواصل الاجتماعي –دون علم السلطات السعودية- وإعلان إضرابهم عن الطعام حتى يتم الاستجابة لمطالبهم بعودتهم إلى مصر.

وقال أحد المحتجزين المصريين "هما سلمو نفسهم علشان الكفيل مبلغ عنهم "هروب"؛ لأنه عامل مشاكل معاهم علشان واكل عليهم فلوس".

وأضاف "الحل القانونى: إنهم يسلموا نفسهم علشان يترحلو إلى مصر وتروح عليهم الفيزى اللى هما أصلا سلفين حقها.. وده الحل الطبيعى وبينزلو بعد ما يسلمو نفسهم لكن الجديد إن في قانون بيطبق على من يسلم نفسه بتغريمه ١٠ آلاف ريـال، وهما أصلا مشتغلوش بـ ١٠٠٠ جنيه"، وإن المطلوب "يا الدفع 10 آلاف ريـال يا إما ننتظر العفو وده مش منظور خلال عام أو عامين".

وأوضح موقع رياضي عى الفيس بوك أنه نشر الفيديو تضامنا مع المحتوى الذي يمكن أن يقع فيه "ولاد عمى واخواتى"، وأضاف "اللى ف السعوديه هيفهم وهما قايلين كل حاجة، يعنى ولا عاملين جريمة ولا حاجه غلط".

العنصرية في التعليقات
وشهدت الصفحة شدا وجذبا وتعليقات عنصرية من جانب "الكفيل" والمدافعين عنهم، فكان رد بعض المعلقين: "شباب السعودية مالهاش دعوة بالموضوع.. الذنب كله ام السفارة المصرية الزباله بتاعتنا جواب صغير لسجن الشميسي الناس دى كلها تترحل لمصر.. بس نقول ايه بتوع السفارة زباله ولاد كلب".

وقال معلق سعودي لفض الاشتباك "الناس دولا فيهم أولاد عمك وفيهم أولاد خاالك عالعين والراس.. كثير من الشعب المصري معزز مكرم بيشتغل في السعوديه مافي اي كبر في الموضوع وفي جاليات كثيره.. اللي يحاول يستخذم هالموضوع ويكتب حقد دفين في صدره فهو جاهل أو حاقد… مااقول اننا معصومين من الخطا".

وقال ناشط مصري "الأمن السعودي أكبر عنصري وكم وكم أحسب لهم اكترهم كذا محبوسين ليش السبب بتحصله ظلمه كفيله أو اتهم او اواو اي حاجه اكشنهاااااا.. في السعوديه لو في مشكله تروح تقدمهااا عند الشرظه تنحبس انت صاحب الشكوى.. كانه السعودي نازل من السماء.. ولسه الله يستر اش نهايتهم ظلم كتير وتعالو شوفو".

ولفت عمرو بركات إلى أنه "عمرك ما هتشوف سعودى محبوس ف مصر إنما المصريين احبس.. امو عاادى في اى حته انما لو سعودى ليه خدامين ف مصر عمر ما حد يقدر يلمسه زى الى بيخرجوهم ب الفلووس ديمًا.. ويقولك عليها كفاله!!".

وقال إسلام ربيع "سبحان الله اي شخص عربي أو اجنبي يتمسك ويجي يروح القسم هنا بمصر يضربله تعظيم سلام ويرحبوا بيه كأنه ملك الملوك ويهينو المصري ابن بلدهم في بلده.. والمصري برة يروح القسم ينصروا السعودي أو أي جنسية أخرى على المصري لانه مصري.. مالوش قيمة اصلا ف بلده عندهم حق.. والعيب علي شوية الـ… مسيطرين على البلد".

فكان رد حميد المالكي: "بكل بساطة اللي مو عاجبته السعودية لا يورينا وجهه واحنا في غنى عنه ولا يجلس.. يتبكبك ويسب ويلعن.. طبعاً ما راح امدح بلادي لانها أشرف وأسمى من إني أدخل في نقاش عنها مع ناس متخلفة.. المشكلة إنه ما يسب البلد هذي إلا اللي أكل وشبع من خيرها.. ولكن هذا هو طبع الكلب إن تتركه يلهث وإن ترمه يلهث".

– فيديو: مصريون: فين السيس اللي انتخبناه