بدأ الذراع الإعلامي رامي رضوان ينافس مصطفى بكري وأحمد موسى في ألقابهما بعدما بدأ يلتزم باسكريبت برنامجه المقدم له من المخابرات، فقرر النشطاء على السوشيال ميديا “تويتر” و”فيسبوك” التحفيل عليه باعتبار أن أكثر ما سبب شهرته أنه  #جوز_دنيا وهي الفنانة دنيا سمير غانم ووالدتها دلال عبدالعزيز.

ففي 21 سبتمبر نشر رامي رضوان على “DMC” فيديوهات يكذب فيها الواقع بعدما أعلن أنه لم ينزل أحد إلى التحرير يوم مباراة الأهلي والزمالك 20 سبتمبر، وأن الإخوان ركبوا الصوت على صور تظاهرات قديمة، كما نشر تسريبا فضيحة، زاعما أنه للفنان عبد الله الشريف، ثم اكتشف كل من سمعه أنه ليس صوته إطلاقا، ما دعا “الشريف” إلى نشر الفيديو على صفحته محققا مشاهدة نحو مليون شخص، ما سبب حرجا شديدا لرامي رضوان.

وقبل يومين نشر “رضوان” “تسريبا” استلمه من المخابرات قال إنه “يكشف عن خطة الإخوان لضرب الكنائس”!

وعلق “abdu” على مزاعم رامي رضوان ضمن الهاشتاج المتصدر تويتر قائلا: “معرص وغبي يعني ما ممكن لا يملك حتى أبسط مقومات الإعلامي فقط لانه #جوز_دنيا حب يوجب مع السيسي بكل غباء جايب تسجيلات لو سمعها طفل حيقولك ايه دة ايه دة ليه كدة يا دنيا لمي جوزك دة”.

وكتب الإعلامي إسلام عقل “بيقلك #جوز_دينا بيفكر يطلق دنيا علشان مايبقاش #جوز_دنيا..و ساعتها هيبقى اسمه #طليق_دنيا ..مفيش فايدة”.

وبمجرد البحث عن “جوز دنيا” على جوجل يظهر رامي رضوان وأسرته وقال “أحمد زقوت ابوالعبد | غزة”: “حتى جوجل بيقولك انك #جوز_دنيا يامفضوح ..عشان تعرص كويس”.

وتعليقا على منشور لعبدالله الشريف كتب “mohamed farag elgarhy”، “التعريص دا مش عبارة عن ميكروفون وشاشة ..لا دا موهبة وحرفه وتكتيك ..الكار دا مش كارك يا #جوز_دنيا”.

وكان الشاعر عبدالله الشريف قد كتب “في حلقة الإعلامي القدير #جوز_دنيا بالأمس كان بيقولنا ان انخفاض أسعار البنزين بسبب استقرار سعر العملة بفضل سياسات الزعيم القائد، لا ياحبيبي قول لعباس كامل يتفرج على فيلم “كتكوت” وتحديدا الحتة بتاعة “عليا الطلاج ياحج كامل .. انت اتخضيت” مش عيب تجيبوا ورا وبرضو #مش_هنرضي_بالفتات”.

التعريص دا مش عبارة عن ميكروفون وشاشة
لا دا موهبة وحرفه وتكتيك
الكار دا مش كارك يا #جوز_دنيا https://t.co/nu8ARjcZgG

— mohamed farag elgarhy (@HamoodElgarhy) October 4, 2019

سخرية لاذعة

وسخر الإعلامي أسامة جاويش من الذراع السيسي وكتب على حسابه على توتير: “السيد اللي معرفش عنه غير انه #جوز_دنيا ..من الهاشتاج عرفت إنك مصطفى بكري في نفسك ومشروع أحمد موسى.. وبشوية بحث عرفت أن الرائد احمد شعبان بيحبك وعباس كامل راضي عنك ومحمود السيسي بيدعمك وعرفت أن السيسي بنفسه مدحك.. عارف ياسمك إيه انت في الجيش بيقولوا عليك ايه؟ ..سيكا اه والله انت سيكا”.

السيد اللي معرفش عنه غير انه #جوز_دنيا

من الهاشتاج عرفت انك مصطفى بكري في نفسك ومشروع احمد موسى

وبشوية بحث عرفت ان الرائد احمد شعبان بيحبك وعباس كامل راضي عنك ومحمود السيسي بيدعمك وعرفت ان السيسي بنفسه مدحك

عارف ياسمك ايه انت في الجيش بيقولوا عليك ايه؟
سيكا اه والله انت سيكا pic.twitter.com/PBn7eYFQza

— أسامة جاويش Osama Gaweesh (@osgaweesh) October 4, 2019

مذيع حر!

ويدعى رامي رضوان أنه يفضل الحرية ولكن “محمد عرام” كتب “دخلت قلتله جوز دنيا عملي بلوك #جوز_دنيا”.

دخلت قلتله جوز دنيا عملي بلوك 😢😢 #جوز_دنيا pic.twitter.com/0DSFxhP5h3

— عرام (@MohammedArram) October 4, 2019

أما “Amir Abdallah” فكتب “#جوز_دنيا  حينما يتحدث الأقزام عن دولة بحجم مصر أرجو من الدولة أن تحسن صورة الإعلام والتخلص من الإعلاميين الحاليين تماما فهم لا يمثلون لا أخلاق ولا ثقافة مصر”.
وساخرا كتب “Bahaa AL-Din” “محدش يعرفه فمعلمينه ب #جوز_دنيا”.

يا #جوز_دنيا  حضرتك اعلامى محترم بلاش السب والقذف  ناقش بالمنطق وقول للولا بتاع المخابرات اللى بيمليك الاسكريبت يعملوا باحترافية الفبركة سهل تتعرف يا #جوزالست

— ahmed e. ali (@ahmedewisali1) October 4, 2019


Facebook Comments