الأمن التركي يعتقل الإعلامي حسام الغمري ومصر تغلق المقاهي “قبل الماتش”!

- ‎فيسوشيال

اعتقلت قوات الأمن التركية ظهر اليوم الجمعة الإعلامي حسام الغمري المقيم بتركيا ولم يتم إطلاق سراحه حتى الآن ويخضع للاستجواب وسط تباين في أسباب اعتقاله. 

يذكر أن "الغمري" من أشد المؤيدين لمظاهرات يوم 11/11 ، وتم اعتقال ابنه قبل أيام في مصر لنفس السبب، وهو طالب بالسنة النهائية بكلية الهندسة بإحدى الجامعات المصرية.

في السياق تصدر هاشتاج انزل #بعد_الماتش موقع التواصل الاجتماعي للتغريدات القصيرة (تويتر)،  وسط دعوة من الناشطين إلى الخروج في مظاهرات سلمية تطالب برحيل السيسي بعد انتهاء مباراة السوبر الأهلي والزمالك التي بدأت في السابعة من مساء اليوم الجمعة 28 أكتوبر.

ودعا الناشطون إلى التظاهر في "بروفة" ليوم 11/11 مهما كان الفائز "حتى نتحول جميعاً لتشجيع مصر التي يقوم السيسي بتركيعها اقتصاديا للصهاينة".

وأكد ناشطون أن الأمن حاصر الكافيهات، وكتب حساب ( أسامة قاسم): "قاعد دلوقتي على قهوة ف شارع المعز.. من دقيقتين جت عربية شرطه وندهوا على صاحب القهوة.. وسأله الضابط تحب تشتغل النهاردة ولا تقفل.. رد صاحب القهوه اشتغل طبعا.. قاله الضابط تمام اشتغل بس الماتش ميشتغلش.. أقسم بالله العظيم حصل دلوقتي حرفيا".
 

#بعد_الماتش نازلين نحتفل مع الاهلى او الزمالك مش دي حريه ولا هيقولوا علينا اخوان وارهابين وعايزين نخرب مصر #انزل_11_11_حرر_بلدك من حكم #السيسي العميل اكسر خوفك 💪🙏 pic.twitter.com/wbFmjo6dtS

🦋فليسطينيه🇵🇸الهوى (@dalya726384102) October 28, 2022

 

 

وأشار ناشطون إلى إغلاق مقاهي ببعض مناطق محافظات القاهرة والجيزة والقليوبية والإسكندرية بأوامر أمنية، منذ عصر اليوم الجمعة، خوفا من التجمعات والاحتجاجات التي يخشى منها السيسي بعد الانهيار الاقتصادي والغلاء.

وهو ما أكده أعضاء لجان السامسونج الإلكتروني كما كتب أحد من يدير مكتبهم:
 

رجاله الداخليه تعظيم سلام ومجهود مشكور
اضربوا ولا تبالوا
والشعب في ضهركم 🇪🇬✊#بلدنا_وقادرين_نحميها#بعد_الماتش pic.twitter.com/fObEGTGJ4Z

المايسترو1 Bassem🦅🇪🇬💪💪✊✊ (@bassemelmassry) October 28, 2022

 

يأتي ذلك في وقت تراجع فيه الجنيه المصري في مقابل الدولار الأميركي من 19.70 جنيهاً إلى 23.20 جنيهاً، عقب قرار البنك المركزي أمس الخميس، رفع سعر الفائدة بنسبة 2 في المائة على الإيداع والإقراض، بالتزامن مع إعلان الحكومة التوصل إلى اتفاق نهائي مع صندوق النقد الدولي بقرض جديد، ما أثار حالة من السخط الشعبي من جراء تآكل مدخرات المصريين، وتراجع مدخولهم، في ظل التضخم وارتفاع الأسعار.

وقال حساب الصحفي (حسام الغمري)، قبل اعتقاله ظهر اليوم،: "بيقولك رسالة من على الجبهة #ياسيسي ومش دي المشكلة الأكبر .. المهم هو نبرة صوته ولو الاحساس ده موجود جوة ١٠٠٠٠ مصري فقط يكون عندهم شرف اطلاق الفعاليات الاحتفالية #بعد_الماتش  ممكن الدخلة تبقى الليلة

وخلى السامسونج يبطل هاشتاجاته زي #الرييس_السيسي متستفزش الناس أكتر".
 

وأضاف (Abo ali) "مكنتش عاوز تشتيت لدعوة 11\11.. لكن بعد اللي حصل النهارده لابد من النزول في اسرع وقت والفرصه جاهزه في مباراة الاهلي والزمالك غدا ان شاء الله..ريتوت لنشر الدعوه".
 

 

#ارحل_عدو_الله علي الاسعار النار وفي زياده ولسه
خد
مكرونه ١٧
طماطم ١٢
السكر ١٨
بطاطس ١٣
فلفل اخضر ١٠
البيض ٩٥
خيار ١٠
البتنجان ابيض ١٠
فصلوليا خضرا ١٨
سمك بلطي ٥٥
عدس ٤٠
الارز ١٨
ودا غير ان سوق العمل واقف
ربنا ينتقم منك هنجيب منين#بعد_الماتش#إنزل_١١_١١_حرر_بلدك_من_العصابة pic.twitter.com/0eSdxJAUGO

المعلم حنكوا (@Hooba2004) October 28, 2022

 

وعبر ناشطون عن تحسرهم لضياع الجنيه أو وفاته مرة وراء أخرى وكتب (ابو غازى)، "انتقل الى رحمة الله تعالى الجنيه المصرى والدفنة اليوم بعد الماتش والدعوة عامة لجميع لجميع المصريين الاحرار والسرادق بكل ميادين مصر وشكرا الله سعيكم ".

وانتشر عبر الهاشتاج سخرية من السيسي وكتب (لمبه)، "اسمعوا وشوفوا الناس كانت بتحذر من ايه بس احنا عندنا شوية ب*ايم مش فهمه اقتصاد وغاويه السرقة من أموال ومقدرات الشعب.. ويجي قزم يقووول (انت فاهم انت بتقول ايه انت دارس الكلام ده).. ربنا ينتقم من الظالم".

ونشر له (عبعال) رسالة له وللذباب المدافع عنه، "رسالة الي السيسي ونظامه ولجانه.. لا تظنوا أن بإعتقالكم لحسام الغمري.. أو أي أحد من الإخوة أنكم أرهبتمونا.. واسكتم نداء الثورة لا والله لن نخاف .. ولن نيأس ولن نتنازل عن نزولنا يوم .. 11/11 بإذن الله نحن الأقوياء لأننا.. أصحاب الحق وأنتم الضعفاء مهما تظاهرتم بالقوة لأنكم علي باطل".

وقال حساب (ولاد البلد): "نظام الحكم القؤي الذي يعمل لصالح الشعب ويقيم العدل ويحترم القنانون ويصؤن الحريات ويجلب الكافية لا يحتاج ابد الي كلاب تنبح علي من يختلف معة لان اقتناع الاغلبية جدار واقي يصد عنة اي سهام تاتي من الدخل او الخارج".

وذكر (محمود) جماهير الالتراس بثأرهم، وغرد "بعد الماتش جماهير الاهلي و الزمالك أيد واحده عشان أرواح الألتراس اللي ماتوا ".

 

 

ورياضيا كتب حساب (مصرى مسلم)، "الدعوه عامه للجميع #بعد_الماتش .. عشان نسخن لاننا عندنا نهائى ١١/١١ #إنزل_١١_١١_حرر_بلدك".

وقال محمد عبدالرحمن (@mohamed041979): "انتم اجمد بكتير او مما تظنوا في انفسكم. .اكسر خوفك وانزل #بعد_الماتش .نزولك علي الارض و احتفالك هو نقله نوعيه لنقل الحراك من علي الشاشات الي الارض.. ومستحيل هيقبض علي حد بيحتفل بفوز فريق كره. جمد قلبك..  انت علي الارض اقوي من اي حد. ".