“التواصل” يستدعي حجاب “#حنان_ترك” تحسبا لمحاولات ممثلة “الأندر” تكرار المحاولة

- ‎فيسوشيال

استدعى ناشطون على مواقع التواصل هاشتاج #حنان_ترك وكلمته المفتاحية للرد على محاولة جديدة من صناع الدراما المخابراتية توظيف الممثلة منى زكي في محاولة جديدة تخدم المضادات الأرضية للدين، بتكرار مشاهد من عينة مشهد فيلم أصحاب ولا أعز من إنتاج إماراتي بتعاون صندوق مصر السيادي، وذلك من خلال مسلسل "تحت الوصاية" من إنتاج المتحدة لقنوات  عباس كامل و أحمد شعبان والذين يحضرون ألغاما وقنابل دخان لإلهاء المصريين عن المأساة التي يعيشونها.

المسلسل الجديد (15 حلقة) ستبثه قنوات المتحدة في رمضان المقبل ويتحدث عن أرملة محجبة تربي ابنا وبنتا تظهر مرهقة وفي معاناة، ويبدو بحسب المتوقع أن يكون الحجاب وقواعد الاختلاط سيكون سببا لذلك، بحسب توقعات الناشطين.

دور منى زكي المرتقب، أثار عددا من رواد مواقع التواصل وقرروا أخذ جرعة تنشيطية للدفاع عن الحجاب أيا كان الدور الذي ما زال في طور التوقعات، وقرر هؤلاء الناشطون عرض نموذج يرونه جيدا للحجاب وهو نموذج الفنانة حنان ترك التي بدا لهم أنها أجمل بالحجاب وأن حجابها لم يمنعها من متابعة محبيها عبر وسائل التواصل الاجتماعي أو نقل الرسائل الإيجابية للالتزام بالحجاب وشعائر الإسلام.

حساب نيڤين جمال @NeveenGamal7 نصح منى زكى أن "حضرتك ممكن تتعلمي اللبس من حنان ترك، لأن مظهرها مشرف للحجاب".
 

واستعرض عثمان العربي العسقلاني @MXoZetD91xCBM44 سلبيات اتضحت من صورة منى زكي وقارنها بحجاب حنان ترك "شوفي يا #منى_زكي #حنان_ترك شكلها إزاي بالحجاب دا شكلها الطبيعي مش بتمثل على فكرة، دا الطبيعي المحجبات مش مكتئبات مثل ما أنت أو المخرج مفكر ، وأقول لك  أكيد أكيد الحجاب وقوانين الإسلام باقية حتي تفنى الأرض ومن عليها، وأنت والمخرج  نسخة بشرية من 7 مليار ستفنى، ولكن قوانين الإسلام باقية".

ورأي محمد العزوني @ELAZONY1976 أن "النوع ده من الممثلات زي منى زكي ونجوم العري مفيش عندها مبدأ غير الفلوس والشهرة واللي تدور على الفلوس والشهرة توقع منها أي حاجة، أما حنان ترك اللي باعت الفلوس والشهرة في عز شبابها ومجدها اشترت آخرتها، لأن الدنيا بتروح في لحظة كفاية أزمة قلبية في لحظة تخلي صاحبها في عالم تاني".

وأضاف  "الناس دي عايزينا كلنا نبقى أوساخ علشان ميبقاش فيه حد أحسن من حد، ودي فكرة إبليس عايز يدخل النار بكل نسل أدم، علشان يرضي غروره ودول أبناء فكرة إبليس بس مودرن وأوبن مايند".

 

ولكن حساب حبيبة الله @Apolloflow87 اعترضت على المقارنة وكتبت "مقارنة عجيبة بين شخصية حقيقية #حنان_ترك و شخصية تمثيلية في عمل درامي  #منى_زكي ".

ولكن التوقعات التي في حسبان حساب أوجاع الغربة @kmlmd47634644 أن الجواب يبان من عنوانه "ما هي حنان ترك فنانة بردو ومحترمة ومحجبة وزي القمر ماشاء الله واعتزلت الفن بسبب القذارة اللي فيه، وكده كده المسلسل اتحرق لأن من الغباء أنهم يجيبوا منى زكي تعمل الدور ده بعد فضيحة الآندر".

وساخرا من حجاب منى زكي قالت نور @NourhanSaif7  "محدش من الوسط معاه رقم حنان ترك تيجي تلفلهم الطرحة و تلبسهم عدل والنبي !".

وتساءل عبدالله @AbdallahZainhom "أنا رأيي إنك تقومي بأدوار الشرشر يا فنانة بتبقى لايقة عليك أكتر، و بعدين أنت لبست الحجاب امتي علشان تحسي بمعاناة اللي لابسينه زي ما خيالك بيصورلك، و بعدين عاوزة تأخدي خبرات عندك واحدة صاحبتك و بادئة معك اسمها حنان ترك تقدري تسأليها.".

وعن نمطية المحجبات في دراما رمضان المخابراتي كتب ضاحي @ddaahhii9 "طالما محجبة تبقي حواجبها تقيلة و معاها موبايل قديم وبتقول السلام عليكم، ونفسها تركب عجل وتدخل سنيما وتأكل بيتزا تيشز لاڤر مع بطاطس بس الحجاب مانعها وأول ما تقلعه هتحرر وتعمل حاجات مجنونة وكلها حرية و هتشترك في watch it باقة الست شهور وهتجيب أيفون قسط على ٣٦ شهرا وهتبقى إنسانة جديدة".
 

https://twitter.com/HanannTurk/status/1627303920132571137

 

https://twitter.com/SaidAwd2/status/1629955605975769089

https://twitter.com/MotazAssal/status/1630277193543692289

 

https://twitter.com/AbdallahZainhom/status/1630258922786258946